Twinkle | Digital Commerce

Cyber Monday komt eraan: vier tips om hier maximaal van te profiteren

2018-11-22
1000562
  • 2:49

Black Friday is al een tijd geen exclusief Noord-Amerikaans verschijnsel meer. Inmiddels weten ook retailers buiten de Verenigde Staten en Canada hun omzet die dag te verhogen door shoppers te lokken met fikse kortingen – en Nederland is daarop geen uitzondering.

Het is dan ook niet gek dat ook Cyber Monday, de e-commercetegenhanger van Black Friday die aanstaande maandag plaatsvindt, internationaal gezien steeds gretiger aftrek vindt. Sterker nog, volgens Adobe Digital Insights wordt aanstaande Cyber Monday de belangrijkste dag voor de e-commerce-sector ooit, met een verwachte wereldwijde totaalomzet van 7,7 miljard dollar.

Online retailers die in de aanloop naar de feestdagen willen profiteren van extra omzet, doen er dan ook verstandig aan Cyber Monday niet aan zich voorbij te laten gaan. Onderstaande vier tips kunnen etailers helpen het maximale uit Cyber Monday te halen.

1. Cyber Monday duurt langer dan een dag

Hoewel Cyber Monday één van de meest winstgevende dagen van het jaar is voor etailers, is het belangrijk om te realiseren dat online shoppers in de dag daar naartoe al op zoek zijn naar aanbiedingen – net als de dag erna. Al is het maar omdat de media-aandacht voor het fenomeen mensen in een koopstemming brengt, die langer dan een dag aanhoudt.

Door Cyber Monday-aanbiedingen al op zaterdag in te laten gaan en tot en met dinsdag te laten gelden, kunnen etailers hun omzet een flinke boost geven. Extra inzetten op paid media zoals channel search en affiliate marketing kan daarbij uitpakken als een zeer effectieve strategie. Slimme ecommerce-organisaties zorgen er dus voor dat gedurende deze dagen hun best presterende advertenties draaien op hun topkanalen.

2. Vergeet millennials niet

De wereldwijde groei in e-commerce is grotendeels afkomstig van mobiele devices. Volgens een rapport van eMarketer is de internationale mobiele-commercemarkt in 2021 goed voor 73 procent van de totale omzet in e-commerce.

Millennials, die nu al vijf keer zoveel tijd op hun mobiel besteden dan aan de tv, zijn voor etailers in de dagen rondom Cyber Monday de belangrijkste klanten. Het tonen van verschillende soorten producten en aanbiedingen in creatieve advertenties op smartphones en tablets zorgt voor een stijging in het aantal kliks en klanten.

3. Ken de mindset van de doelgroep

Online retailers moeten zich wel blijven realiseren waar het bij Cyber Monday voor shoppers allemaal om draait: de beste deals en laagste prijzen. Er zijn verschillende tactieken waarmee online retailers hierop in kunnen spelen.

Het tonen van een klok die aftelt tot het moment dat de producten weer voor de normale prijs worden verkocht, kan bijvoorbeeld een effectieve manier zijn om shoppers over de streep te trekken. Of denk aan in het realtime nog verder verlagen van de prijs op een specifiek moment om het aantal impulsaankopen te verhogen. Voor wat voor vorm etailers ook kiezen: een sterke call-to-action is van cruciaal belang. Tijdens Cyber Monday betalen ze immers premium-prijzen om consumenten te bereiken, en het is dan natuurlijk wel de bedoeling dat dit leidt tot conversie.

4. Na Cyber Monday komt Retargeting Tuesday

Uiteraard gaat het leven na Cyber Monday gewoon door. Het ultieme doel voor marketeers is dan ook om klanten aan zich te binden en ervoor te zorgen dat ze later terugkomen voor nieuwe aankopen.

Het is dan ook belangrijk om na Cyber Monday de interactie met klanten op te blijven zoeken, bijvoorbeeld met andere kortingen en aanbiedingen. Bedrijven moeten dus budget reserveren voor Retargeting Tuesday, de dag na Cyber Monday, en de weken erna om klanten te laten terugkeren. Houd bij het retargeten ook rekening met de verzendtijden die nodig zijn om cadeaus op tijd voor Sinterklaas en Kerstmis te leveren.