Twinkle | Digital Commerce

Digitaal platform met charme van Albert Cuypmarkt

2019-01-25
1000562
  • 1:29

Aan het begin van het jaar kondigde de gemeente Amsterdam aan een digitaal platform op te zetten voor Amsterdamse winkeliers. Het platform, genaamd bijons.amsterdam, is sinds afgelopen woensdag online.

'Veel consumenten kopen online bij platformen als bol.com en Amazon. Maar missen daarbij de leuke artikelen die bij de lokale retailers in de schap liggen', vertelt projectmanager Pim Stevens aan Twinkle. 'Met dit platform willen wij lokale retailers uit Amsterdam de kans bieden om online beter gevonden te worden.'

Het platform, een initiatief van de gemeente Amsterdam, is in samenwerking met CityAdvisors en Greenhouse Innovation ontwikkeld. 'Er zijn nu ongeveer driehonderd Amsterdamse retailers bij aangesloten. Vorige week bestond het assortiment nog uit 10.000 artikelen, nu zijn dat er al 25.000', aldus Sander Andreae van Greenhouse Innovation. 'Volgend jaar willen we het aantal aangesloten winkels verhogen naar ongeveer de helft van het geschikte winkelsbestand, dus de echte Amsterdamse winkel.'

In de toekomst verwacht Andreae meer functies aan het platform toe te voegen. 'We zijn nu bezig met een aantal partijen. Zo willen we kijken om mobiel betalen mogelijk te maken en gaan we samenwerken met Fietskoeriers.nl voor levering. Er zit nog veel aan te komen.'

Digitaal duwtje

Bijons.amsterdam is primair bedoeld om de lokale winkelier een digitaal duwtje in de rug te geven. Rechtstreeks online shoppen is dan ook nog niet mogelijk op het platform. Wie op een product uit het assortiment klikt, wordt meteen doorgeleid naar de desbestreffende winkel. Maar ook winkels die niet over een webshop beschikken, zijn van harte welkom. Stevens: 'Het gaat om de connectie, en om winkels die beter online gevonden willen worden. Of je dan alleen een winkel hebt, of ook een webshop, dat moet je niet los van elkaar zien.'

Lees ook: 'Amsterdam Retail Platform: eerst zien, dan geloven' (Twinkle 3 2018)