Twinkle | Digital Commerce

Cadeaukaarten voortaan twee jaar geldig

2018-11-14
1024512
  • [nieuws]
  • 0:50

De verplichte geldigheidstermijn van cadeaukaarten wordt opgeschroefd van één naar twee jaar. De Tweede Kamer heeft een voorstel aangenomen om dat wettelijk vast te leggen.

De Consumentenbond verheugt zich over het besluit, omdat Nederlanders jaarlijks voor miljoenen euro's aan waardebonnen verloren laten gaan. Daarom pleit de waakhond al langer voor een verlening van de geldigheidsduur. Verkopers die zich aangesloten hebben bij de Stichting Keurmerk Cadeaukaarten, hanteren een minimum van drie jaar. Dat zijn er echter nog maar zeven, wat honderden andere cadeaukaartuitgevers overlaat, benadrukt de bond.

Digitalisering

Ondertussen stijgt het aantal aanbieders van digitale cadeaubonnen. Marktleider VVV verruilde de papieren cadeaubon een jaar geleden voor een cadeaukaart, waardoor inmiddels één op de drie VVV-bonnen online besteed wordt. Ook nieuwe initiatieven als Gifty, verzamelplatform voor waardebonnen, en recentelijk Yesty, dat met WhatsApp werkt, verschenen dit jaar op de markt.