Twinkle | Digital Commerce

Eén op drie VVV-bonnen nu online uitgegeven

2018-05-08
980612
  • [nieuws]
  • 1:16

Sinds de digitalisering van de VVV-bon, nu een halfjaar geleden, kunnen consumenten daarmee ook in webwinkels terecht. Daar blijkt behoefte aan: inmiddels besteedt bijna een derde van de bezitters het cadeautegoed online.

Dat komt ten goede aan de verkoopcijfers van de cadeaubon, die dit jaar zijn drieënveertigste bestaansjaar ingaat. In het eerste kwartaal van 2018 werd het nieuwe digitale pasje, de VVV Cadeaukaart, 17 procent vaker verkocht dan in dezelfde periode een jaar eerder.

Consumenten die de cadeaupas online besteden, gebruiken die vooral om cadeaus, mode-artikelen en speelgoed te kopen of om eten te bestellen. Inmiddels accepteren 'honderden' e-tailers de tegoedbon, waaronder Zalando, fonQ en Thuisbezorgd.nl.

Marktleider

'Deze ontwikkeling versterkt de positie van VVV Nederland als marktleider in de cadeaukaartenmarkt', constateert de organisatie tevreden. Het marktaandeel steeg volgens VVV Nederland in de eerste twee maanden na introductie van de digitale pas van 11 naar 18 procent.

Tot aan de recente digitalisering van de pas kon de bekende VVV-bon niet online uitgegeven worden. De reden daarvoor betrof het risico op fraude: wie de cadeaubon in een webwinkel verzilverde, zou die in een fysieke winkel nogmaals kunnen besteden. Met het verbinden van de waarde aan een code is dat risico verleden tijd.

Van winkel tot web

'De belofte van de VVV Cadeaukaart ‘van winkel tot web’ komt goed naar voren in de cijfers,' aldus directeur Erwin de Zeeuw. 'Niet alleen weet de cadeaukaartklant het tegoed eenvoudig online te besteden, ook zien wij dat bestedingen in de fysieke retailwinkels nog onverminderd populair zijn.'