Twinkle | Digital Commerce

‘Thuisbezorgd.nl voor cadeaubonnen’

2018-09-04
1000562
  • [interview]
  • 1:33

Lokale retailers kunnen meer omzet halen uit hun cadeaubonnen door ze ook online te verkopen, denkt Sjon Sluys, ceo van Gifty. Hij maakt het met zijn platform mogelijk.

Oprichter Sluys ziet een cadeaubon als een laagdrempelig product dat meer omzet genereert en zichzelf verkoopt. Lokale winkeliers en ondernemers in onder meer horeca, beauty en leisure kunnen hun waardebonnen via Gifty nu ook online aan de man brengen. ‘Onze techniek verzorgt het ontwerp, transactie, uitbetaling, drukken, verzenden en registratie van cadeaubonnen. Vergelijkbaar met Thuisbezorgd.nl, maar dan voor een veel bredere doelgroep en extreem schaalbaar’, aldus de ceo. ‘Gifty biedt voordelen voor zowel consument als ondernemer. De consument kan de cadeaubon online nog bestellen terwijl hij onderweg is naar een feestje, de bon zit direct in z’n mailbox.’ En voor de ondernemer betekent een cadeaubon extra omzet en nieuwe klanten. ’85 procent van de consumenten besteedt gemiddeld drie maal de waarde van de bon’, weet Sluys. En dan is er ook nog een aantal bonnen dat nooit ingewisseld wordt.

De ondernemer heeft drie opties binnen het verdienmodel van Gifty, variërend van volledig variabele kosten tot een vast bedrag per maand. Het totaalbedrag van alle online verkochte bonnen betaalt Gifty aan het eind van elke maand uit – de verkoper hoeft dus niet te wachten tot iemand de bon in zijn zaak komt verzilveren. ‘Onze commissie is altijd veel lager dan het gemiddelde percentage bonnen dat niet ingeleverd wordt’, aldus Sluys. Het cadeaubonnenplatform wordt in de markt gezet met behulp van een gratis probeeractie. Daarvoor zet Sluys promotieteams, radioreclame, beurzen en vakbladen in.

De bonnen zijn te koop op de sites van de deelnemende bedrijven. Vanaf februari 2019 verwacht Sluys alle bonnen ook centraal op zijn platform aan te kunnen bieden, ingedeeld op plaats, branche en trefwoord.