Twinkle | Digital Commerce

Digitale audicien

2018-10-18
1000562
  • 1:24

Online je gehoor testen, advies krijgen, hoortoestellen vergelijken, kopen en betalen. ‘Daar zijn we de eerste in’, stelt Guido Makker, audicien en medeoprichter van OnlineHoortoestel.nl.

‘Het Nederlandse zorgstelsel vergoedt de nieuwste hoortoestellen – ad al gauw 2.000 euro per oor – niet. Wij bieden ze tot 40 procent goedkoper aan en maken zo de toestellen met up-to-date techniek bereikbaar voor een groter publiek’, laat Makker weten. Innovatief van de nieuwe webshop is volgens de oprichter onder meer de tool die een klant geautomatiseerd adviseert over het meest geschikte hoortoestel. ‘Verder hebben we een online hoortest, een mogelijkheid tot videochatten met een audicien, en ten slotte een vergelijkingstool die naast de kenmerken van elk toestel ook de beoordeling daarvan door een groep professionele audiciens laat zien’, vervolgt Makker. De hoorwinkel Online Hoortoestel heeft vier aanpaslocaties in Nederland en biedt klanten ook een optie om hen thuis te bezoeken.

Volgens de audicien is de drempel naar een traditionele hoortoestelwinkel zó hoog dat een slechthorende gemiddeld zeven jaar wacht voordat hij een hoortoestel koopt. ‘Het betreft immers een product waarmee je niet graag te koop loopt. Bij ons kun je in alle privacy vanaf je eigen bank er één selecteren.’ Na het plaatsen van een bestelling bekijkt een gecertificeerde audicien of de klant de juiste keuze heeft gemaakt. Vervolgens moet die klant langskomen op één van de servicepunten, of hij wordt thuis bezocht, omdat zo’n hoortoestel bij iedereen persoonlijk ingesteld moet worden. De apparaatjes worden dus niet verstuurd.

Om naamsbekendheid te genereren zet Makker voorlopig AdWords, Google Shopping en Facebook in. Grootste uitdaging is het vertrouwen winnen van de consument. Daartoe geeft hij op de site uitgebreide achtergrondinformatie en laat hij met foto’s en filmpjes zien wie de mensen achter het platform zijn.