Twinkle | Digital Commerce

'Helft Amerikanen koopt boodschappen online'

2018-10-29
1024512
  • [nieuws]
  • 1:29

De productcategorie food wint online snel aan populariteit in de Verenigde Staten, waar dit jaar 48 procent van de consumenten via internet boodschappen deed. Volgend jaar ligt dat percentage op 59 procent, verwacht onderzoeksbureau KPMG.

Die schatting baseert het bureau op een peiling onder 2.019 consumenten in de VS. Niet alleen groeit het aantal mensen dat soms, vaak of altijd online boodschappen koopt, ook stijgt het percentage van hun budget dat zij op internet uitgeven. Zo spendeerde dit jaar 17 procent van de respondenten meer dan 40 procent van zijn boodschappenbudget op internet, maar is al 25 procent dat komend jaar van plan.

De zogenoemde heavy online shoppers geven aan vooral te letten op het productaanbod (26 procent) en op productkwaliteit (25 procent). Daarna volgen prijs (18 procent) en aanbiedingen (11 procent).

Nederland

Ook in Nederland voeren online aanbieders van boodschappen hun activiteiten op. Vorige week nog bleek dat inmiddels 75.000 mensen op de wachtlijst van Picnic staan, één van de hardste groeiers in de meest recente Twinkle100 over 2017. Stockon maakte onlangs een start met verswaren, ook de grote Nederlandse supers maakten dit jaar online meters na de groeicijfers van het afgelopen jaar.

Hobbels

Toch gaat de groei van de online foodsector niet over rozen, benadrukt KPMG in zijn onderzoeksverslag. 'De adoptie van online boodschappen doen in de VS blijft grotendeels achter vanwege het gebrek aan winstgevendheid. Voor elke retailer zijn kosten voor distributiecentra, logistiek en een digitale supply chain substantieel. Tel daar de complexiteit van last mile bezorging bij en de propositie wordt steeds minder aantrekkelijk. Aan de andere begaan retailers wellicht een cruciale fout door de boot te missen bij de verschuiving van het marktaandeel.'