Twinkle | Digital Commerce

Ook Gamma proeft aan digitale winkelnavigatie

2018-10-08
1000562
  • 1:22

Na MediaMarkt en Albert Heijn gaat ook Gamma volgend jaar waarschijnlijk testen met een mobiele navigatiefunctie in zijn applicatie.

Dat vertelt Bas Exterkate, hoofd Formuleontwerp bij de bouwmarkt, in gesprek met zustertitel MarketingTribune.

MediaMarkt en Albert Heijn testen dus al wat langer met de software van Signify. Gamma is daarin mogelijk de volgende: ´Er is dit jaar al overleg geweest met Signify om een inschatting te maken wat de impact van een pilot zou zijn. Gezien onze overvolle agenda komt het waarschijnlijk volgend jaar tot realisatie.´ Volgens Exterkate zal de proef - als die komt - worden gehouden bij één of twee bouwmarkten.

Passen en meten

Gamma zit op dit moment middenin een overgangsfase. In de nieuwe vestigingen is ook de verlichting aangepast op de technologie van Signify. Dit Interact Retail Indoor navigatiesysteem stuurt unieke codes uit, waarmee wordt bepaald welke route een consument moet afnemen om bij een product te komen. Deze gegevens worden vervolgens doorgestuurd naar de mobiele applicatie, waar op een plattegrond de exacte route staat.

Volgens Exterkate past dit systeem eerder bij een bouwmarkt dan een supermarkt. ´Shoppers komen elke week bij een supermarkt, soms zelfs dagelijks. In de bouwmarkt komen shoppers veel minder frequent, een paar keer per jaar. Dus eigenlijk weten ze minder goed waar ze producten kunnen vinden. Een app om producten te traceren, is dan een ideale oplossing.´

Vind mijn product

Op dit moment test Albert Heijn in Hoofddorp met de ´Vind mijn product´-app, die consumenten de weg wijst naar artikelen. Producten kunnen als gebruikelijk in een boodschappenlijstje worden gezet, deze worden op nabijheid gesorteerd.

In Twinkle 8, die volgende week dinsdag verschijnt, lees je een uitgebreid artikel over digitalisering van de winkelvloer.