Twinkle | Digital Commerce

‘Liever snelheid dan perfectie’

2018-10-05
1000562
  • [interview]
  • 2:44

Hij zou gaan studeren maar bleef hangen in een salesbaan bij de Gouden Gids. Daarna vertrok Frederik van der Veen naar Canada en de VS, waar hij bij start-ups als Poynt ervaring opdeed in onder meer location based search. Zijn cv vermeldt verder functies bij Bonobos, bij online marketingbureau Allfree, bij pure player Albelli waarna hij gehunt werd voor Groupon. Tenslotte volgden nog wat start-ups maar enthousiasme en liefde voor e-commerce brachten hem een nieuwe baan: sinds deze zomer is hij ceo van Overstappen.nl.

Inspiratie

‘Er is al heel veel uitgevonden. Toch volg ik TechCrunch op de voet om nieuwe ideeën op te doen. En ik kijk geregeld bij Tweakers. Andere bedrijven zijn ook erg interessant. Ik vind Jeff Bezos van Amazon bijzonder inspirerend, het is gaaf hoe hij nadenkt over hoe je als organisatie snel blijft ontwikkelen. Zijn filosofie over Day 1- en Day 2-companies spreekt me dan ook erg aan: het maakt niet uit hoe groot je bent, doe altijd alsof je net begonnen bent. Verder bekijk ik echt veel nieuwe appjes. Ik vind het fantastisch als ze er prachtig uitzien en goed functioneren.’

E-commerce

‘E-commerce spreekt me aan omdat het maakbaar is. Vanuit die gedachte focus ik op drie zaken: 1. Liever snelheid dan perfectie. Dat spreekt voor zich. 2. Feiten boven meningen. We zijn geneigd om ons gevoel voor te laten gaan, maar de feiten blijken soms heel anders. Meet daarom altijd of je gedachte juist is. 3. Fail fast. Niet te veel denken, maar doen. Implementeer iets zó snel dat je meteen ziet of het werkt. Leer daarvan: als het faalt moet je iets anders verzinnen, als het werkt kun je een volgende stap zetten. Online kun je alles in praktijk testen, en dat levert je veel data op.’

Ontwikkeling

‘Een interessante ontwikkeling vind ik die in personal finance, nu PSD2 van kracht is geworden. Derde partijen kunnen toegang krijgen tot jouw bankrekening. Banken moeten dat faciliteren. Niet alle banken zijn er technisch klaar voor, maar de wetgeving is al wel van kracht. Ik zie hier voor Overstappen.nl legio mogelijkheden.’

Shoppen

‘Ik ben een heel pragmatische koper: veel van wat ik thuis nodig heb komt van bol.com. De boodschappen worden bezorgd door AH. Verder winkel ik voornamelijk online; kleding koop ik meestal bij Suitsupply. Heel soms ga ik naar een fysieke winkel – voornamelijk als ik iets zoek met grote waarde, horloges bijvoorbeeld. Dan is het echt een uitje om te gaan. Of bepaalde meubels of lampen – ik ben pas verhuisd.’

Vrije tijd

‘Mijn vriendin en ik zijn echte horecamensen, we gaan graag naar leuke restaurants in Amsterdam. En ik golf al sinds mijn 18de, daar probeer ik zeker één dag in het weekend voor vrij te maken. Verder reis ik graag. Mijn vakanties zijn combinaties van actief zijn en ontspannen. Onze laatste reis was naar Hongkong, om de stad te leren kennen. Daarna vlogen we door naar de Filipijnen, om tot rust te komen en op te laden.’

Trots

‘Het meest trots ben ik op mijn eerste jaar bij Albelli. Daar heb ik met mijn team de stagnerende groei weten om te draaien in exponentiële groei. Dat is ons gelukt met veel lef en met echt ondernemerschap; het was een succesvolle en erg leuke periode.’

Guilty pleasure

‘Ja, dat heb ik. Ik kan echt héél erg blij worden van een grote zak patat speciaal met twee frikandellen, haha!’