Twinkle | Digital Commerce

‘Wijnvoordeel pas later op bol.com’

2018-10-03
1204677
  • [nieuws]
  • 2:32

Bol.com start met de verkoop van wijn, speciaalbier, champagne, whisky en andere sterke dranken. Twinkle belde met het bedrijf achter Wijnvoordeel, de grootste online slijter van Nederland.

Goed nieuws, Jacco Oosterhof van e-Luscious (eigenaar van onder andere Wijnvoordeel)?
‘Wij verkopen al wijn sinds 1999. We hebben sindsdien heel veel aanbieders zien komen en gaan. Ahold (Delhaize, red.) gebruikt Bol.com nu als een extra afzetkanaal voor de wijn van Albert Heijn en Gall & Gall. Dat begrijp ik goed. Ze voegen er aanbod van derde partijen aan toe om het assortiment completer te maken, maar daarbij merk ik dat ze ook koudwatervrees hebben.’
 
Verklaar je nader?
‘Bol.com heeft ons ook benaderd om wijn via hen te verkopen. Daar staan wij op zich open voor, maar die gesprekken zijn gestrand, althans: het werd ons duidelijk dat met name de directie van Albert Heijn niet graag had dat wij er vanaf het begin bij zouden zijn. Het lijkt erop dat we later dit najaar wel welkom zijn. Wat mij betreft is het een vreemde gang van zaken voor een partij die zich opstelt als de winkel waar we allemaal mogen kopen en verkopen. Kennelijk mag bol.com op dit vlak niet zijn eigen koers bepalen.’
 
In het persbericht over de drankverkoop laat CCO Margaret Versteden optekenen dat bol.com samenwerkt met ‘een selectief aantal gespecialiseerde partners’. Aan hen de keus toch?
‘Ja, op zich natuurlijk wel, alleen staat die uitleg haaks op hoe enthousiast wij vanaf het begin door bol.com zijn benaderd. Maar goed, ik neem aan dat we eruit komen en dat onze wijnen straks ook te koop zijn bij bol.com.’

Want dat kunnen jullie wel gebruiken en willen jullie nog steeds?
‘Alles draait om de consument. Als we die beter van dienst kunnen zijn door ook op bol.com te staan, dan doen we dat natuurlijk. Daarnaast is het een extra afzetkanaal voor Wijnvoordeel, daar hoeven we niet ingewikkeld over te doen. Maar de eigen site blijft natuurlijk de basis. Onze naam zegt precies wat we doen: wij bieden wijn tegen spectaculair lage prijzen aan. Als wijndrinkers ons eenmaal hebben leren kennen, blijven ze ons vinden, weten we.’









Reactie bol.com
‘Uiteraard hadden wij bij lancering nog meer gespecialiseerde partners willen toevoegen aan het verkopersnetwerk van bol.com, zodat ook zij de kans krijgen om hun assortiment aan te bieden aan de 9 miljoen bol.com-klanten. Alleen heeft bol.com er bewust zelf voor gekozen om met een selectief aantal gespecialiseerde partners te starten. Hierdoor hebben klanten bij de start direct de mogelijkheid om duizenden producten via bol.com aan te schaffen. Wij realiseren ons immers heel goed dat het verkopen van dranken een specialisme is en dat het vraagt om een uitgebreide kennis van het assortiment en ervaring in de distributie. Daar hebben we bij de eerste selectie dan ook goed naar gekeken. Wanneer we in de toekomst hier meer partners aan kunnen toevoegen, is nu nog niet bekend. We zijn vooral blij dat we deze stap nu kunnen maken en klanten de kans geven om naast de inkopen voor een perfecte tafelsetting ook bijbehorende dranken te kopen.’