Twinkle | Digital Commerce

'Amazon gaat same day-verwachting Nederlander aanjagen'

2018-10-03
1000562
  • [nieuws]
  • 1:21

Slechts 4 procent van de Nederlanders verwacht dat zijn online bestelling nog dezelfde dat thuisbezorgd wordt. Wanneer Amazon zijn activiteiten in ons land uitbreidt, gaat dat percentage waarschijnlijk aanzienlijk omhoog, in lijn met het 'Amazon Prime-effect'.

Dat meldt e-commerce bureau Salmon op basis van onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders, 1.500 Britten en 2.000 Amerikanen. 'Amazon biedt standaard supersnelle bezorging en heeft daarmee de verwachtingen van consumenten in de US en UK aanzienlijk aangescherpt', concluderen de onderzoekers.

Onderweg

Britten en Amerikanen blijken een stuk minder geduldig als het om levertijden gaat dan Nederlanders: 22 procent verwacht bezorging op dezelfde dag, binnen 12 uur; 43 procent verwacht bezorging binnen 24 uur. In Nederland, waar Amazon nog via zijn Duitse domein levert, is nog geen sprake van het 'Amazon Prime-effect', aldus Salmon. Maar dat duurt niet lang meer: 'Het gebeurt waarschijnlijk sneller dan menig retailer vermoedt.'

Loyaliteit en technologie

Verder wijst het onderzoek uit dat twee op de vijf Britten en Amerikanen een merk als 'zeer belangrijk' beschouwt bij een online aankoop, terwijl maar één op de vijf Nederlanders dat aangeeft. Ook wat betreft verkoopkanaal blijken Britten en Amerikanen een stuk trouwer dan Nederlanders.

Ook stuit Salmon op verschillen tussen Amerikaanse en Nederlandse consumenten als het gaat om interesse in spraakgestuurde apparaten, die bij Amerikanen (71 procent) een stuk hoger ligt dan bij Nederlanders (24 procent). Meer overeenstemming blijkt over het voornemen in de toekomst vaker gebruik te maken van digitale kanalen: ruim tachtig procent van de respondenten uit beide landen is daartoe bereid.