Slechts 4 procent van de Nederlanders verwacht dat zijn online bestelling nog dezelfde dat thuisbezorgd wordt. Wanneer Amazon zijn activiteiten in ons land uitbreidt, gaat dat percentage waarschijnlijk aanzienlijk omhoog, in lijn met het 'Amazon Prime-effect'.
Dat meldt e-commerce bureau Salmon op basis van onderzoek onder ruim 1.500 Nederlanders, 1.500 Britten en 2.000 Amerikanen. 'Amazon biedt standaard supersnelle bezorging en heeft daarmee de verwachtingen van consumenten in de US en UK aanzienlijk aangescherpt', concluderen de onderzoekers.
Onderweg
Britten en Amerikanen blijken een stuk minder geduldig als het om levertijden gaat dan Nederlanders: 22 procent verwacht bezorging op dezelfde dag, binnen 12 uur; 43 procent verwacht bezorging binnen 24 uur. In Nederland, waar Amazon nog via zijn Duitse domein levert, is nog geen sprake van het 'Amazon Prime-effect', aldus Salmon. Maar dat duurt niet lang meer: 'Het gebeurt waarschijnlijk sneller dan menig retailer vermoedt.'
Loyaliteit en technologie
Verder wijst het onderzoek uit dat twee op de vijf Britten en Amerikanen een merk als 'zeer belangrijk' beschouwt bij een online aankoop, terwijl maar één op de vijf Nederlanders dat aangeeft. Ook wat betreft verkoopkanaal blijken Britten en Amerikanen een stuk trouwer dan Nederlanders.
Ook stuit Salmon op verschillen tussen Amerikaanse en Nederlandse consumenten als het gaat om interesse in spraakgestuurde apparaten, die bij Amerikanen (71 procent) een stuk hoger ligt dan bij Nederlanders (24 procent). Meer overeenstemming blijkt over het voornemen in de toekomst vaker gebruik te maken van digitale kanalen: ruim tachtig procent van de respondenten uit beide landen is daartoe bereid.
Om dit te kunnen faciliteren, zal Amazon naar mijn mening eerst logistiek gezien dichter bij de Nederlandse consument moeten zitten: vanuit de Duitse magazijnen is dit toch niet te realiseren lijkt mij.
Amazon is een distributie centrum net over de grens aan het bouwen. Volgens mij is dat ergens in het voorjaar klaar. Van daar uit ben je in 2 uur in Amsterdam https://www.emerce.nl/nieuws/nieuw-magazijn-amazon-nederlandse-grens
@Tim: Dan blijft (los van het feit dat het nog steeds behoorlijk uit het centrum is) nog het lastige feit dat je in Duitsland geen structurele zondag-operatie kan draaien.
Heerlijk, allemaal massaal bij Amazon dan gaan bestellen. Dan verdwijnt alles de grens over. Werkgelegenheid etc etc. Wat hebben wij dan als land nog aan zo'n webshop. We faciliteren ze ook nog eens dat ze weinig tot geen belasting betalen.....
@Jeroen, volgens mij is het op hetzelfde industrieterrein als van waar Zalando de Benelux bedient. Ik ben geen logistiek expert dus het zal afwachten worden of de fullfilment verbetert wanneer het klaar is.
@Sander, true en zo geven we ook allemaal massaal ons marketing budget aan Google en FB. Globalisering is een feit. De eerst volgende die echt Amazon uit kan dagen qua platform komt weer uit China.