Net als vorig jaar tikt de Consumentenbond retailers die nep-aanbiedingen voor speelgoedartikelen vermelden op de vingers. Dit keer niet in de vorm van een Sinterklaas-gedicht, maar door middel van een campagne, met ‘misleider’ Bol.com in de hoofdrol.
Bol.com zou van alle onderzochte shops het vaakst (73 procent van zijn speelgoed) misleidende kortingen vermelden voor speelgoed. De retailer vermeldt een hogere ‘van-prijs’ rond de feestdagen, waardoor het voor de consument lijkt of hij geld bespaart met de genoemde korting. Zo is een Playmobil Prinsessenkasteel nu afgeprijsd van 169 euro naar 129 euro, terwijl het kasteel nooit 169 euro heeft gekost, meldt de Consumentenbond. Wehkamp.nl volgt in de lijst met 59,4 procent van zijn speelgoed en Fonq.nl staat met 55,2 procent op de derde plaats.
Bijzonder charmant
De Consumentenbond is onder andere op YouTube een actie gestart tegen nep-aanbiedingen, met in de hoofdrol Bol.com. ‘Hij was bijzonder charmant. Hij maakte van iedereen een klant. Heel Nederland kocht bij hem een cadeautje, maar Bol.com nam ons allemaal in het ootje’, zo rijmt de Consumentenbond in een video. De bond vraagt consumenten op een speciale campagnewebsite een melding te doen op Meldpunt Misprijzen.
'Adviesprijzen van leverancier'
Daniel Ropers, directeur van Bol.com, zegt tegenover de NOS dat de beschuldigingen 'zwaar onterecht' zijn. Hij laat net als Wehkamp.nl weten dat de getoonde prijzen bij producten 'adviesprijzen zijn van de leverancier'. Aan Twinkle meldt hij: 'Wij communiceren geen van/voor-prijzen. Als de consumentenadviesprijs van de leverancier niet beschikbaar is, dan baseren wij de referentieprijs op de prijzen van andere winkeliers. Naast een referentieprijs zie je in onze winkel natuurlijk ook de prijs die Bol.com biedt en daarmee ook het prijsvoordeel ten opzichte van de adviesprijzen in de markt.'
'Reactie versterkt het verhaal'
'Een dergelijke reactie van Bol.com versterkt ons verhaal alleen maar', zegt een woordvoerster van de Consumentenbond tegen Twinkle. 'De Reclamecode is heel duidelijk. De van-prijs moet ooit al eens gevraagd zijn voor het product. Het is dus misleiding. Het zou anders zijn als je duidelijk vermeldt dat het om een adviesprijs gaat, zoals Wehkamp.nl nu gaat doen.'
De woordvoerster zegt dat de Consumentenbond geen stappen onderneemt tegen de onderzochte retailers, omdat de campagne nu vooral voor bewustwording moet zorgen bij zowel consument als retailer. 'Het is de bedoeling dat we retailers aanspreken, om ze te bewegen de prijsinformatie aan te passen.'
Gedichten uitdelen
Vorig jaar rond deze tijd stelde de Consumentenbond in de rol van Sinterklaas de prijzen van Nederlandse retailers ook al aan de kaak. De ‘stoute’ winkeliers kregen een roe en een waarschuwing (pdf) in de vorm van een gedicht. V&D was de enige partij die 'wat lekkers' van de Sint kreeg, met een eigen gedicht (pdf).
Een goede prijsvergelijker die het verloop van de prijzen laat zien is Pricewatch van tweakers.net ->http://tweakers.net/pricewatch/. Hierin zie je duidelijk dat bij veel producten de prijzen zo rond november/december aardig stijgen, waarna ze in het nieuwe jaar weer terug dalen naar het oude niveau (of zelfs daaronder). Dus mocht je twijfelen over een prijs, check Pricewatch. Nadeel is (nog) wel dat het voornamelijk electronica (en bijbehorende artikelen) is wat Pricewatch vergelijkt.
Het op deze manier verleiden van klanten past in de kortetermijnstrategie van veel beursgenoteerde bedrijven. Op de lange termijn krijgen klanten heus wel door dat ze voor de gek gehouden worden. Dat doet het imago van het desbetreffende bedrijf natuurlijk geen goed. De actie van de consumentenbond versnelt dit proces alleen maar.
Mensen geven mij ook wel eens als tip om aanbiedingen te maken op basis van verzonnden 'van'-prijzen. Ik doe daar dus niet aan mee.
@Ton logisch gevolg dat prijzen rond nov/dec een korte piek laten zien; een gezonde vraag / aanbod werking. Daarnaast ben ik niet eens met Mark dat dit afdracht doet aan de imago theorie. Consumenten kopen in nov/dec periode nou eenmaal met korte termijn visie. Alsof ze in januari nog eens zullen kijken naar de daadwerkelijke prijs van de aangeschafte artikelen.
@Bas, eens. Imago zal in de november-december periode vooral draaien om service zoals het op tijd uitleveren en bijvoorbeeld een inpak service. Veel webwinkels spelen hier handig op in. Bovendien is deze prijs strategie van alle tijden. In de vroegere foldertjes tijd gebeurde het 'kunstmatig' ophogen ook al.
@Bas, Juriaan: Ik lees nergens dat dit alleen in nov/dec gebeurt. Volgens mij gebeurt het het hele jaar door. Natuurlijk kijken klanten na aankoop niet wat de prijsontwikkeling is, maar klanten vergelijken wel prijzen. Als een webshop A dan zegt bijv. 30% korting te geven, maar nog steeds duurder is dan een webshop B die geen korting geeft denk ik als klant óf webshop A neemt mij in het ootje met een nepaanbieding, óf webshop A is normaal gesproken belachelijk duur. Allebei niet gunstig voor het imago van webshop A.
@Juriaan: ja dit is van alle tijden, maar dat betekent natuurlijk niet dat het dus OK is.