Verkopers van sinterklaascadeautjes Blokker, Bol.com, Intertoys, ToysXL, Wehkamp.nl en Bart Smit worden vandaag door de Consumentenbond op de vingers getikt vanwege misleidende aanbiedingen. Zij krijgen een roe en een waarschuwing van Sinterklaas.
De Consumentenbond onderzocht begin november 75 prijzen van populair speelgoed waarvan in juli van dit jaar ook de prijzen zijn onderzocht. Het bleek dat genoemde retailers een aanbiedingsprijs hanteerden die even hoog of hoger was als/dan de reguliere prijs in juli. ‘Een Legotrein van Intertoys van 124,99 euro voor 114,99 euro is wellicht aantrekkelijk, maar in juli kostte dezelfde trein bij Intertoys 99,99 euro.
Gedicht van de Sint
Bij Intertoys bleken 17 van de 20 onderzochte aanbiedingen onterecht, bij Bart Smit 7 van de 10 en bij Blokker 8 van de 10. De ‘stoute’ retailers krijgen vandaag een roe en een waarschuwing (pdf) in de vorm van een gedicht van de Consumentenbond. ‘Zowel in Spanje als Nederland laat ik mij niet foppen, want de Sint als prijsbewuste senior, neemt het hele jaar de prijzen door, en zag dus zo dat die "aanbiedingen" niet kloppen’, laat de Sint onder andere weten.
V&D is zoet
V&D is de enige retailer die wat lekkers van Sinterklaas krijgt, omdat de aanbiedingen daar wel voordelig bleken te zijn voor de consument. Ook voor de warenhuisketen is een gedicht (pdf) opgesteld, waarin de Sint V&D prijst: ‘Maar tussen alle aanbiedingsflauwekul viel één winkel op, op juist zeer positieve wijze, het is V&D bij wie praktisch elke aanbiedingsprijs klopt, een hele verademing voor deze oude grijze.’
Daarom, beste consumentenbond, koop ik als consument in de zomermaanden (daltijd voor speelgoedwinkels) onze sinterklaas cadeau's van oa Lego, playmobil bij de betreffende bedrijven.
Ik kan goed begrijpen dat de december periode door deze bedrijven wordt aangegrepen om een betere omzet te genereren.
Ook snap ik aan de andere kant dat het een dubieuze opzet is om een product met een "normale" prijs weg te zetten als een aanbieding.
Maar dat is al jaren een veel gebruikte marketingtruc, niets nieuws.
De consumentenbond kan ook adviseren om het aanbod het hele jaar door in de gaten te houden en de aankopen over het hele jaar te spreiden. Hiermee ontloopt de consument de "duurdere" december periode. Maar ja, kom daar maar eens om bij je leden. Dat is geen sensatie.