Twinkle | Digital Commerce

Kruidvat spint garen bij nieuwe mobiele app

2018-09-17
1078505
  • 2:22

In fases heeft Kruidvat een nieuwe mobiele applicatie geïntroduceerd. ‘De conversie is hoger dan bij onze andere online kanalen, de mandjes zijn voller.’

Dat stemt e-commerce directeur Roland van den Berg tevreden. ‘Onze app heeft een geheel nieuwe user interface, een die ik ook elders in de wereld niet ben tegengekomen. Heel gebruiksvriendelijk, vinden wij. We zijn blij dat we dat nu ook al daadwerkelijk terugzien in de resultaten. En we hebben onze klanten er nog niet eens op gewezen dat je via de app kunt kopen.’

De oude app van Kruidvat bood geen bestelmogelijkheid. Die deed vooral dienst als een alternatief voor de plastic voordeelkaart. Deze zomer konden gebruikers van de app, groep voor groep, een update uitvoeren. Van den Berg: ‘De ruim honderdduizend actieve gebruikers zijn in plukken overgezet. We hebben steeds geoptimaliseerd op basis van hun feedback. De nieuwe app is nu voor iedereen beschikbaar.’

Slimme plank

Het pronkstuk van de app (iOS, Android), van Israëlische makelij, is de zogenoemde smart shelf. Daarop verschijnen producten na een zoekactie, bijvoorbeeld op stemcommando; wie ‘shampoo’ roept, krijgt razendsnel allerlei varianten in beeld, die met één enkele vingerbeweging in het winkelmandje kunnen worden geveegd. Van den Berg: ‘Dankzij de smart shelf is de app heel intuïtief. Daarnaast kunnen we de verleiding bieden die mensen ook van onze fysieke winkels kennen. Je kunt er echt in struinen, zogezegd, tussen vele duizenden producten blijft het ook op een klein apparaat overzichtelijk.’ Kruidvat zal de getoonde artikelen op deze slimme plank meer en meer afstemmen op de individuele gebruiker.

Straks ook scannen in de winkel

Behalve op de smart shelf en de ondersteuning van voice wijst Van den Berg op de compleetheid van de nieuwe app: ‘Alles wat je van ons nodig hebt, zit in je broekzak. Dus ook de “Jouw extra voordeelkaart”, onze folder, fysieke winkelinformatie en dergelijke. De app biedt heel veel content, informatieve, inspirerende filmpjes. We gaan deze info op termijn ook naar de winkel brengen; door te scannen, kunnen bezoekers die content oproepen in de app. Zo wordt de app ook een heel handig hulpmiddel in de ruim 950 Nederlandse Kruidvat-winkels. Digitaal gaat niet ten koste van, maar komt erbij. Uit onderzoek blijkt dat onze omnichannel-klanten onze trouwste fans zijn. De app draagt daar aan bij.’

België

Kruidvat, vorige week winnaar van een Webshop Award in de categorie drogisterij, zal de applicatie later dit jaar ook meer onder de aandacht brengen van het publiek, laat Van den Berg weten. Ze komt later waarschijnlijk ook beschikbaar voor Kruidvat-klanten in België. Of er een soortgelijke app komt voor Trekpleister, ook één van de winkelformules van A.S. Watson in de Benelux, is nog niet duidelijk. Van den Berg ten slotte: ‘Onze focus ligt nu op Kruidvat Nederland, hier kunnen we er sowieso nog heel veel mee winnen.’

Lees ook: ‘We zitten in een heel goede uitgangspositie’ (Twinkle 3-2018)