Twinkle | Digital Commerce

Nieuw crossborder platform wil Europese online handel stimuleren

2018-08-29
1000562
  • [nieuws]
  • 1:47

Onder de naam Cross-Border Commerce Europe is een nieuw platform opgezet met het doel Europese internetspelers die internationaal handelen, te verbinden. Onder meer Ikea, Carrefour en Wijnvoordeel sloten al aan.

Het netwerk- en kennisplatform is een initiatief van Carine Moitier, medeoprichter van BeCommerce, de Belgische branchevereniging voor webwinkeliers. Zij wil met het nieuwe platform een 'luisterend oor' bieden aan retailers, internationale merken en mkb'ers - pure player of omnichannel - die de groei van hun online activiteiten over de Europese grenzen graag willen versnellen.

Nieuwe aanpak

Op de Europese markt bestaan al enkele overkoepelende organisaties, de bekendste daarvan is Ecommerce Europe. MediaMarkt Saturn en BCC-moeder Fnac Darty kwamen in mei dit jaar met een Europese inkoopalliantie voor retailers. Bestaande organisaties beperken zich volgens Cross-Border Commerce Europe teveel tot lobby-activiteiten; er zou behoefte zijn aan een 'nieuwe aanpak'. 'Distributeurs willen hun Europese posities versterken tegen een steeds meer aanwezig Amazon. Ze geven de voorkeur aan aangrenzende landen in plaats van te lanceren in China of de VS, waar talrijke spelers teleurgesteld van zijn teruggekomen.'

Instroomeisen

Naast bovengenoemde internationale verkopers zegden ook Marks & Spencer, Massimo Dutti, Pupa, Vente-Exclusive, Galeria Kaufhof en Nespresso hun deelname al toe. Wie zich ook aan wil sluiten, dient actief te zijn in minimaal drie Europese landen. Op de planning staat onder meer de lancering van de Top 500 Retail Europe, een ranglijst van de grootste spelers in het online landschap met een 'zoom op de grensoverschrijdende prestaties'.

Internationale thema's

'Grensoverschrijdende e-commerce in Europa is complex en vereist zowel een lokale als globale aanpak van de drie pijlers, namelijk e-regulering (GDPR), e-logistiek (geharmoniseerd Europees label) en e-betaling (PSD2)', laat de organisatie van het platform optekenen. Voldoende stof tot nadenken, vindt Moitier: 'Het zal de sector stimuleren, zowel op het niveau van startups als dat van grote spelers, om de online verkopen binnen Europa sterk te bevorderen.'

Op 6 september vindt in Mereveld (Utrecht) het CrossBorder Event plaats, waar onder andere Beerwulf en MS Mode komen vertellen over internationaal verkoopsucces over de grens. Op het event wordt de Crossborder Top 30 van snelle groeiers bekend, daarnaast wordt de CrossBorder Award uitgereikt voor de beste internationale marketingcampagne.