Twinkle | Digital Commerce

‘In Engeland worden we bijna een Belgische bierwinkel’

2018-07-13
1000562
  • 2:53

Online speciaalbier shop Beerwulf ging in september vorig jaar voor het eerst over de eigen landsgrens toen het een winkel opende voor Belgische consumenten. Inmiddels is de webshop ook in Duitsland, Frankrijk en Engeland actief. Drie nieuwe markten liggen in het verschiet.

Dat vertelt marketing manager Marc Scholten in gesprek met Twinkle. Beerwulf wil graag de ‘grootste online craft- en speciaalbier speler van Europa’ worden. Om dat te bereiken heeft het bedrijf een uitgebreid Crossborder-plan opgesteld, iets waar Scholten tijdens het CrossBorder Event (6 september) meer over zal vertellen. ‘Het idee bij Beerwulf was om vrij snel uit te rollen naar deze vier landen. We hebben gekeken naar logistiek, de marktpotentie in de zin van speciaalbier en de positie van speciaalbier in de totale alcoholconsumptie. Dit hebben we bij elkaar gezet en daar kwam een lijst uit met potentiele markten.’

Nieuwe markten

Beerwulf is op dit moment bezig met de voorbereiding om in drie nieuwe markten in Europa te lanceren. ‘Het is alleen de vraag wanneer we gaan. Wij groeien zo snel, dat het nu zaak is om een beetje pas op de plaats te maken’, vervolgt Scholten. ‘Het is voor ons ook belangrijk om het in de bestaande landen beter te gaan doen qua service, delivery en assortiment optimalisatie. We zijn op dit moment bezig met een eigen warehouse in Engeland, maar die hebben we nog niet.’ Logistiek is een belangrijk element bij de pure player. ‘Onze grens ligt wel in Europa, als het op een boot moet dan wordt het vrij lastig.’

Verschil in bierculturen

Hoewel de aanwezige markten van Beerwulf relatief dicht bij elkaar liggen, zit er een groot verschil in bierculturen. ‘België is een traditionele markt met de bekende blond-, dubbel- en trippelbieren. Daar is de Craft bier markt - bieren die in micro-brouwerijen worden gebrouwen – nog vrij klein. In Duitsland heb je heel veel lokale brouwerijen die vrij toegankelijk bier maken en is de trend van Craft bier in een aantal grote steden aanwezig. Maar daar hebben ze alleen wel het reinheitsgebot, de Duitse bierwet, wat een internationaal assortiment lastig te verhandelen maakt. In Engeland is weer heel veel vraag naar traditionele Belgische bieren. Ze zijn daar heel gewild alleen vrij duur en de distributie is vrij slecht. Daar zijn we bijna een Belgische bierwinkel aan het worden. Dus daar kijken we nu weer goed naar een aanvullend assortiment.’

Driehoek

Ook aangesloten brouwers profiteren van de crossborder-strategie van Beerwulf. ‘Wij willen een soort driehoek creëren tussen de brouwer, de consument en onszelf. Zodat de brouwers dus ook een belangrijke rol krijgen en je dus niet een platte winkel bent maar dat zij hun verhaal ook kwijt kunnen. Sommige brouwers distribueren alleen in Nederland maar zijn nu ook in bijvoorbeeld Frankrijk of Engeland te koop. Dat vindt zo’n brouwer over het algemeen geweldig.‘

Niet eenvoudig

Met een ambitie om de grootste te worden in Europa - een continent waartoe 51 landen behoren - valt er voor Beerwulf nog een hoop te winnen. Toch is het niet eenvoudig om in elk land een online speciaalbier webshop te starten. ‘Sommige landen hebben andere regels qua alcoholverkoop, daardoor vallen er een aantal af. Bij sommige is speciaalbier best wel booming maar daar is het e-commercelandschap vrij onontwikkeld, zeker op landelijk niveau, dus niet in de grote steden. Maar als je, zoals wij, landelijke dekking wilt beloven dan is het misschien beter om bij sommige landen even te wachten.’

Marc Scholten is één van de sprekers op het CrossBorder Event, dat plaatsvindt op donderdag 6 september in Mereveld, Utrecht. Daar spreken onder meer Jolanda Lamboo (MS Mode) en Sylvia Vroklage (Wijnvoordeel) over de trends en kansen op het gebied van global e-commerce.