Twinkle | Digital Commerce

MediaMarkt Saturn en Fnac Darty richten 'European Retail Alliance' op

2018-05-16
1000562
  • [nieuws]
  • 1:23

MediaMarkt Saturn en BCC-moeder Fnac Darty hebben een intentieverklaring ondertekend om een overkoepelende retail alliantie op te richten. Met de alliantie willen beide partijen de samenwerking met leveranciers en het productaanbod voor klanten verbeteren.

De intensieve samenwerking tussen de partijen heeft vooral betrekking op het gebied van het inkopen voor de Europese retailmarkt. Daarmee willen de partijen een sterkere positie verwerven in de strijd met Amazon en Alibaba, partijen die de Europese markt bestormen.

Aansluiten

De 'European Retail Alliance' omvat nu nog de twee retailers, maar staat open voor meer partners. Daarmee willen zowel MediaMarkt Saturn als Fnac Darty een overkoepelend organisatie beginnen op Europees retailgebied. De samenwerking heeft in eerste instantie betrekking op vier gebieden: strategische partnerships met leveranciers, gezamenlijke acquisitie van private labels en licenties, innovatie en gegevensanalyse.

'Van elkaar profiteren'

'De nieuw opgerichte alliantie komt ten goede voor zowel klanten, leveranciers als leden. MediaMarkt Saturn en Fnac Darty delen dezelfde visie voor de ontwikkeling van onze industrie en de markt en kunnen nu van elkaar leren en van elkaar profiteren', aldus Pieter Haas, ceo van MediaMarktSaturn Retail Group.

Retailtech hub

Als gevolg van de samenwerking gaat Fnac Darty deelnemen aan het MediaMarktSaturn-innovatieprogramma en het platform 'Retailtech Hub'. MediaMarkt Saturn is voornemens om dat platform in 2019 in Frankrijk te lanceren. 'Met de European Retail Alliance, moeten klanten toegang hebben tot innovatie, de beste omnichannel ervaring in Europa en de best value for money producten en diensten. Op basis van onze gedeelde visie voor de ontwikkeling van onze industrie en de markt, zijn we er trots op samen te werken met MediaMarkt Saturn', benadrukt Enrique Martinez, ceo van Fnac Darty.