Twinkle | Digital Commerce

Ikea Duitsland krijgt nieuw digitaal jasje

2018-08-08
1000562
  • 1:12

In de strijd om online winkelen bij Ikea net zo populair te krijgen als in de fysieke winkel, tekent de meubelgigant in Duitsland een nieuwe digitale strategie uit. Onderdeel daarvan is een nieuwe webshop: lancering begin volgend jaar.

Dat laat Michael Mette, Deputy Retail Manager bij Ikea Duitsland weten in gesprek met Internetworld.de. De keten wil graag dat de winkelervaring wordt vertaald naar de digitale shop. 'Wij proberen dit al op te vangen door elk product anders te fotograferen en zo de klant zoveel mogelijk inspiratie te geven. Bij de nieuwe webshop is het de bedoeling dat consumenten ook bijvoorbeeld afspraken inplannen.’

Ikea-effect

Eén van de sterkste punten bij de fysieke winkels van de Zweedse meubelgigant, is dat klanten naast de gewenste artikelen ook bijvoorbeeld theelichten en andere accessoires kopen, die ze eigenlijk niet nodig hebben: het zogeheten Ikea-effect. Dat is echter moeilijk door te vertalen naar online. ‘We moeten klanten de mogelijkheden bieden die ze verwachten. En online hoort daar duidelijk bij’, stelt Mette. Die verwacht dat het online aandeel op de middellange termijn bij Ikea Duitsland zal groeien naar 20 procent.

Online aandeel

De online divisie van Ikea Duitsland was vorig jaar goed voor 6,3 procent op een totaalomzet van 4.867 miljoen euro. Dit komt neer op 304 miljoen euro. Met een omzet van zo’n 65 miljoen euro in 2016 bezet Ikea in Nederland de 22e plek in de Twinkle100.