Twinkle | Digital Commerce

De impact van Google's nieuwste tools in fysieke winkels

2018-07-09
1000562
  • [visie]
  • 2:29

Google kondigt nieuwe tools aan voor retailers om in-store aankopen van online shoppers te volgen en te stimuleren.

Door: Jurgen de Vries

Het valt niet te ontkennen welke impact online winkelen heeft gehad op fysieke winkels over de gehele wereld. Steeds meer retailers betreden het e-commerce speelveld en zoals Google het zo welsprekend noemt is brick-and-mortar/de fysieke winkel niet ten dode opgeschreven.

Programma’s zoals Amazon Prime en Nestlé same day delivery in samenwerking met Uber blijven nieuwe bezorgingstandaarden creëren, maar een aankoop in een fysieke winkel blijft tot op heden de meest directe en snelste manier om een product na een transactie te ontvangen. Hoewel het gemak van online winkelen belangrijk is, is ook de snelheid van het ontvangen van je aangekochte artikel van belang.

Een onderzoek van Google suggereert zelf dat bijna 80 procent van de klanten fysiek naar een winkel gaat wanneer ze een artikel onmiddellijk wil hebben. Bovendien zagen ze de afgelopen twee jaar een toename van drie keer meer mobiele zoekers die zochten naar  near me artikelen.

Dit gezegd hebbende, organisaties als Google zijn de kracht van fysieke winkels niet vergeten. De aankondiging van 12 juni 2018 bij SMX Advanced toont hoeveel middelen Google blijft investeren in zowel onderzoek als technologie om fysieke winkels te helpen om innovatief en concurrerend te blijven.

Een kort overzicht van de Google updates:

Mobile local catalog ads in Display
In lijn met de rest van Google’s updates helpt deze verbeterende advertentie-indeling fysieke retailers hun lokale voorraad te promoten inclusief product afbeeldingen, prijzen, productnamen en beschikbaarheid.

Compleet met een hero image (afbeelding die de shopper naar binnen lokt) - Google’s doel is om de traditionele folders van de printcampagnes en catalogussen van retailers aan te vullen. Shoppers kunnen daardoor gemakkelijk door de voorraad van de retailers bladeren en zo het assortiment verkennen voordat ze een winkel betreden.

Local feeds partnerships program
Adverteerders kunnen nu deelnemen met LIA’s zonder dat ze lokale producten of een voorraadfeed hoeven te maken. In plaats daarvan kunnen ze nu werken met point of sale / voorraad providers zoals Pointy, Cayan, yReciepts, Linx of NearSt. Hier meer info.

See Whats’s in Store’ feature
Retailers met fysieke winkels kunnen hun lokale inventaris nu gratis importeren voor weergave in hun Knowledge Panel en op Google Maps. Het doel is om meer van die near me shoppers naar fysieke winkels te lokken om fysieke winkel te ondersteunen met meer in-store aankopen.

Affiliate location extension on Youtube
Fabrikanten kunnen nu affiliate location extensions op Youtube gebruiken – zowel TrueView in-stream als bumper ads. Hiermee worden shoppers geholpen om eenvoudiger winkelketens te vinden die hun producten in de winkel verkopen.

Google heeft een CTR (click-through-ratio) stijging van 15 procent waargenomen bij degenen die deze nieuwe plaatsingen gebruiken.

Over het algemeen lijkt Google net zo onvermurwbaar over het in leven houden van de offline wereld als dat van de online wereld. Het zal interessant worden om te zien hoe de industrie zich ontwikkelt, aangezien steeds meer fabrikanten en fysieke retailers toegang krijgen tot de benodigde tools en technologie om meer in-store aankopen te realiseren. De tijd zal het leren.

Jurgen de Vries is regional director business development Benelux bij Productsup