Twinkle | Digital Commerce

Online groeicurve minder steil

2018-03-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:38

Consumenten besteedden afgelopen jaar voor 22,5 miljard euro in Nederlandse webwinkels. De groei van de online bestedingen bedraagt daarmee 13 procent; maar liefst 10 procentpunt minder dan de 23 procent van 2016. Het aandeel van e-commerce in de totale Nederlandse markt is opnieuw toegenomen.

Dat blijkt uit de nieuwste Thuiswinkel Markt Monitor over 2017, waarvoor GfK, PostNL en Thuiswinkel.org samenwerkten. Ook de cijfers van het laatste kwartaal zijn nu bekend: daarin werd voor 6,9 miljard euro online besteed en kwam het aantal aankopen uit op 59,4 miljoen euro.

Minder groei, groter aandeel

Waar de groei van e-commerce ten opzichte van 2016 behoorlijk is afgezwakt, is het aandeel binnen de hele detailhandelsector - een optelsom van door het CBS aangewezen productsectoren, apotheken en tankstations incluis - met 1,3 procentpunt toegenomen. De waarde van online productverkopen bedroeg in 2017 12,7 miljard euro, wat volgens de CBS-definitie neerkomt op een aandeel van 9,7 procent; vijf jaar geleden lag dat nog op 5 procent. Op de totale Nederlandse markt vindt bijna een kwart van de bestedingen plaats op internet; 24 procent, 2 procentpunt meer dan in 2016.

Productsectoren

De drie grootste stijgers onder productsectoren bleken in 2017 Health & Beauty, Food/Nearfood en Home & Garden:

Q4: meer aankopen, lager bonbedrag

Binnen diverse productsectoren nemen de onderzoekers een trend waar: in de loop van vorig jaar deden Nederlanders per persoon steeds meer online aankopen, maar daalde de waarde daarvan. Kocht de consument in het eerste kwartaal van 2017 in de Sport & Recreatie-branche gemiddeld nog voor 120 euro, in het vierde kwartaal lag dat bedrag rond de 78 euro.

Ook in de branches Consumentenelektronica, Speelgoed en Huishoudelijke Elektronica besteedden consumenten eind vorig jaar minder per aankoop. Volgens Thuiswinkel.org is in die ontwikkeling de invloed van koopjesdagen als Singles Day en Black Friday voelbaar.