Het aandeel van Amazon in de online boodschappenmarkt van de Verenigde Staten komt volgens marktonderzoeker eMarketer nog dit jaar uit op 31,8 procent. Binnen die productcategorie boekt de e-etailgigant dit jaar 40,1 procent groei.
Het bureau schat dat dit jaar ongeveer 2,8 procent van de totaalomzet in eten en drinken in de VS verdiend wordt via online kanalen. Daarbij heeft Amazon een flinke vinger in de pap, vooral na de aankoop van Whole Foods van afgelopen jaar. Food is zelfs de hardst groeiende productcategorie bij de e-tailer.
Opvallend is daarbij de populariteit van koude dranken en koffie, die het afgelopen kwartaal met respectievelijk 36 en 40 procent groeiden.
Speelveld
Ter vergelijk: bij het opmaken van de balans aan het begin van dit jaar lag Amazons aandeel in de online boodschappenmarkt nog rond de 18 procent. Alsnog was dat het dubbele van Walmart, Amazons grootste concurrent op dat vlak. Die doet ondertussen verwoede pogingen in te lopen op de e-tailreus, evenals supermarkten Target en Kroger.
Vandaag nog
Een belangrijk thema daarbij is same day delivery; volgens eMarketer is zo'n 64 procent van de Amerikaanse internetgebruikers daarin geïnteresseerd. Een andere marktonderzoeker meldde in maart dat 59,5 procent van hen in de voorafgaande twaalf maanden boodschappen gedaan had bij Amazon. Nog dit jaar wil de e-tailer zijn voor Prime-leden kosteloze twee-uursleveringen vanuit vestigingen van Whole Foods landelijk beschikbaar maken.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
'Amazon heeft bijna een derde online foodmarkt VS in handen'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.