Twinkle | Digital Commerce

E-mail marketing: de redding voor verlaten winkelwagens

2018-06-26
1000562
  • 3:33

Iedere webshop kent het wel: een volle winkelwagen online, maar de laatste stap naar conversie blijft lastig. Toch meer sales hieruit halen? Enkele tips voor een verlaten winkelwagen e-mailcampagne.

Tekst: Danielle Groeneveld

1: Verstuur e-mails op het juiste moment

Wat is nu het beste moment om een eerste e-mail te versturen? Wanneer blijkt dat er nog items in de winkelwagen liggen? Uit onderzoek van Hubspot blijkt dat over het algemeen de eerste mail na 1 tot 3 uur volgt. Succesvolle campagnes bestaan vaak totaal uit drie e-mails: één binnen 3 uur, één binnen 24 uur en één binnen 2 weken. Het beste verzendmoment is voor ieder bedrijf anders, daarom is A/B-testen onmisbaar.

2: Gebruik een onderwerpregel die de aandacht trekt

Je hebt slechts enkele woorden om ervoor te zorgen dat iemand een e-mail opent. Hoe val je nu op in een volle inbox? We delen hieronder enkele voorbeelden die goed werken voor verlaten winkelwagen campagnes:

  • Ben je vergeten om je bestelling af te ronden?
  • Er liggen nog items in je winkelwagen! Shop nu verder
  • We hebben je (productnaam) nog in je winkelmandje
  • (Voornaam), je (productnaam) ligt nog in je winkelmandje
  • (Bedrijfsnaam), we hebben (productnaam) voor je bewaard

Beschik je over gegevens, zoals een voornaam of (categorie) naam van een product? Gebruik deze dan zeker om de e-mail te personaliseren. Hoe persoonlijker, hoe beter!

3: Denk na over de insteek van de mail

Denk na over de reden waarom iemand zijn of haar bestelling in de winkelwagen heeft laten liggen, en speel hier op in. Dit zijn mogelijke redenen waarom deze groep niet direct is geconverteerd:

  • Iemand is nog niet klaar voor een aankoop: misschien bestaat er nog twijfel over de kleur, de prijs of de maat. Zorg voor een bepaalde urgentie in de mail, die iemand net de laatste ‘push’ geeft om de aankoop te voltooien. Denk bijvoorbeeld aan het opnemen van een countdown timer in de e-mail, die live aftelt
  • Het product is toch niet helemaal naar wens: dit ‘probleem’ omzeil je gemakkelijk, door alternatieve of bijpassende producten aan te bieden
  • Onverwachte kosten in proces: soms kom je in het aankoopproces vervelende verassingen tegen, zoals hoge verzendkosten of lange levertijden. Voorkom deze teleurstelling door duidelijke communicatie in de e-mail

4: Essentiele elementen voor een winkelwagen reminder

Naast de perfecte timing, een aantrekkelijke onderwerpregel en het inspelen op mogelijke redenen zijn er nog enkele elementen die de perfecte winkelwagen e-mail helemaal afmaken:

  • Voeg een beeld toe van het ‘achtergelaten’ product
  • Geef een korting: het is niet noodzakelijk, maar geen verzendkosten of een kleine korting zijn dingen die iemand nét over de drempel trekken voor een aankoop. Doe dit wel bijvoorbeeld pas in de derde e-mail, anders raken klanten gewend aan het principe van korting als ze niet direct een aankoop voltooien
  • Geef iemand ook andere conversiemogelijkheden, bijvoorbeeld door het aanbieden van bijpassende producten. Een extra kans op een aankoop!
  • Maak de call-to-action prominent in de e-mail: ‘voltooi bestelling’, ‘ga verder met shoppen’ of ‘bestel nu direct’; er moet een duidelijke knop aanwezig zijn waarbij mensen direct naar hun winkelwagen op de website worden verwezen

Voorbeelden van campagnes

Ben je benieuwd hoe andere bedrijven dit in de praktijk inzetten? Hieronder laten we je enkele goede voorbeelden zien van de webshops ASICS, MCM en Ralph Lauren.

ASICS: Still thinking about it?

In de verlaten-winkelwagen-campagne van ASICS wordt er goed op gevoel ingespeeld: denk ik nog steeds na over die sportschoenen? Zo ja, dan bieden ze gelijk de mogelijkheid om de bestelling af te ronden. Daarnaast communiceren ze ook nog eens het voordeel van gratis verzending.

 

MCM: You left something behind

Simpel maar doeltreffend: dat is de winkelwagen e-mail van MCM. Je ziet een overzicht van de producten die je in de winkelwagen hebt achtergelaten met daaronder twee duidelijke call-to-actions: bestelling afronden of aanpassen.

 

Ralph Lauren: Forget something?

Ook Ralph Lauren heeft de verlaten winkelwagen campagne helemaal door. Een opvallende titel? Bingo! Een afbeelding van het desbetreffende product, check! En daarnaast ook nog eens twee buttons om de bestelling af te ronden, plus aanbevolen producten die ook interessant zouden kunnen zijn.

Benut die quick wins

Kortom, met de effectieve inzet van e-mailmarketing  zorg je voor betere conversiepercentages van je webshop. Ook als je bezoekers je site eigenlijk al verlaten hebben. Dus ga aan de slag en geef je potentiële klanten nog net even dat (subtiele) duwtje in de rug. Dat fruit hangt soms een stuk lager dan je denkt!

Danielle Groeneveld is e-mail marketeer bij RIFF Online.