Twinkle | Digital Commerce

E-commerce tak Louis Delhaize stopt ermee

2018-06-19
1163654
  • [nieuws]
  • 1:22

Wink, de webshop van Belgische supermarktketen Louis Delhaize, sluit noodgedwongen zijn deuren. Zware verliezen stapelen zich op, terwijl er geen uitzicht is op winstgevendheid.

Sinds zijn start in 2013 heeft Wink nog nooit winst gemaakt, melden Belgische media. Het aantal van duizend bestellingen per week werd ook nooit overschreden. Wink, dat nog tot half juli in de lucht is, zet boodschappenorders gratis klaar bij drive-ins en afhaalpunten; voor thuislevering betalen klanten 5,95 tot 9,95 euro. Louis Delhaize trachtte zijn e-commerce tak nog te verkopen, maar vond er geen koper voor.

Het bedrijf Louis Delhaize staat los van het Delhaize dat samenging met Ahold; toch vinden beide supermarktketens hun oorsprong bij de Delhaize Frères et Cie, opgericht in 1867. Louis Delhaize verkoopt in België, Frankrijk, Luxemburg, het Verenigd Koninkrijk, Roemenië, Hongarije, de Antillen en Guyana.

Stand-alone afhaalpunten

'De Belgische markt is waarschijnlijk te klein', zegt ceo Cédric Antoine tegen de Franse LSA. 'Het marktaandeel van e-commerce in food bedraagt zo'n 1,2 tot 1,3 procent van de markt, terwijl dat in Frankrijk al boven de 5 procent uitkomt.' Daar zijn afhaalpunten al jarenlang een populair fenomeen. Wink werkt met uitsluitend met stand-alone afhaalpunten; dat lijkt in België niet van de grond te komen, getuige ook de sluiting van eenzelfde initiatief door Carrefour.

Dat runt desalniettemin een uitgebreid netwerk van drive-thru's, verbonden aan de eigen supermarkten; een deel daarvan biedt een same day-optie. Sinds kort test de super ook een kastjesmuur en stuurt juist aan op het online bestellen van de boodschappen door de verzendkosten te verlagen.