Twinkle | Digital Commerce

Deliveroo transformeert naar marktplaats

2018-06-13
1000562
  • 1:21

Voor het eerst kunnen ook restaurants met een eigen bezorgdienst zich aansluiten bij Deliveroo. Het maaltijdplatform heeft besloten scherper in te zetten op het bij elkaar brengen van vraag en aanbod.

'Marketplace+' start volgende maand in Amsterdam; restaurants die hun bezorgdienst aansluiten, verschijnen vanaf juli in de app. Na Nederland wordt het concept ingevoerd in Italië, België, Australië, Hong Kong, Verenigde Arabische Emiraten en het Verenigd Koninkrijk.

Dankzij de introductie van de nieuwe dienst verwacht Deliveroo dat het aantal aangesloten restaurants met de helft toeneemt. Momenteel zijn dat er in Nederland 1.500. Voor consumenten valt er daardoor straks meer te kiezen; dat levert binnen een jaar in totaal meer dan twee miljoen bestellers op, denkt Deliveroo.

Van bezorger naar koppelaar

Momenteel werkt de maaltijdbezorger zelf met 1.900 'riders' in ons land. De arbeidsrelatie tussen Deliveroo en zijn bezorgers verslechterde aanzienlijk nadat het bedrijf vorig jaar aankondigde alleen nog op zzp-basis te willen werken. Dat besluit leidde zelfs tot stakingen.

Nu ook restaurants met eigen bezorgers aan kunnen sluiten, lijkt Deliveroo zijn groei vooral in een platformfunctie te zoeken en zich minder op de eigen bezorgactiviteiten te concentreren. Daardoor belandt het bedrijf meer in het vaarwater van concullega Thuisbezorgd.nl.

Thuisbezorgd.nl in bezorgmarkt

Ondertussen maakt Thuisbezorgd.nl een enigszins tegengestelde beweging; ondanks verzekeringen dat het bestelplatform zich niet wenste te verdiepen in de bezorgmarkt, bleek de interesse daarvoor en investering daarin uit het groeiende aandeel van de eigen bezorgdienst Scoober.

Lees ook:
- 'Digitale marktplaats als verdienmodel' (Twinkle 1-2017)
- 'Deliveroo opent eigen keukens in Nederland' (13-01-'17)