Twinkle | Digital Commerce

Thuisbezorgd.nl toch ambitieus op bezorgmarkt

2017-08-04
1300731
  • 1:49

Hoewel Thuisbezorgd.nl meermaals aangaf niet teveel stappen op de bezorgmarkt te willen zetten, lijkt het er nu op dat de maaltijdbezorger het aandeel van zelf geleverde orders in zijn totaalomzet wil vergroten.

Dat blijkt uit uitspraken van ceo Jitse Groen tegenover Het Parool over de groeiplannen voor de eigen bezorgdienst Scoober. 'Scoober representeert nu 1,2 procent van het totaal aantal orders. Met investeringen willen we dat opvoeren.' Dat aandeel moet volgens Groen de komende tijd meer dan verviervoudigd worden, naar vijf procent. Sinds 2016 levert het bedrijf deels met eigen bezorgdiensten, eerst in Duitsland, daarna ook in Nederland.

Koerswijziging

Een opvallende koerswijziging, gezien het bedrijf eerder verklaarde zich niet teveel met logistieke activiteiten te willen inlaten. Aan logistiek is maar moeilijk te verdienen, meldde brand marketing director Imad Qutob eind vorig jaar aan MarketingTribune. Concurrenten Deliveroo, Foodora en UberEats leggen zich daar wel op toe. 'De logistieke markt, waar zij zich op richten, is een nog niet bestaande markt', distantieerde Thuisbezorgd.nl zich destijds van zijn bezorgende rivalen.

Twijfels over concurrenten

Volgens Het Parool vindt Groen 'de wijze waarop concurrenten met hun bezorgers omgaan niet houdbaar en in veel landen zelfs illegaal'. Daarmee doelt de directeur wellicht deels op de ophef die enkele maanden geleden ontstond rondom de arbeidsomstandigheden van Deliveroo-bezorgers en het door minister Asscher ingestelde onderzoek naar de eveneens tot ZZP gedefinieerde, soms minderjarige bezorgers van UberEats. Die weg wil Thuisbezorgd.nl niet bewandelen, aldus Groen.

Investering in orders

Dat de bezorgmarkt aardig wat voeten in aarde heeft, blijft een feit, benadrukt Groen. 'Het is een zeer uitdagende activiteit. Het is voor ons organisatorisch veel moeilijker om een bezorger op de elektrische fiets te laten stappen dan een order te ontvangen en door te spelen aan een restaurant. Maar het is een goede investering, omdat we hierdoor meer orders binnen krijgen.'

Growth hacking

Die laatste doelstelling ligt tevens ten grondslag aan de growth hacking-strategie die moederbedrijf Takeaway.com aan de dag legt en die de balans in de woensdag gepresenteerde jaarrapport rood kleurde. In het eerste halfjaar van 2017 verdubbelde Takeaway.com zijn verlies van 11,5 miljoen naar 21,8 miljoen euro.