Twinkle | Digital Commerce

KHN ziet af van Thuisbezorgd-concurrent

2018-05-04
1000562
  • [nieuws]
  • 1:20

Het eigen landelijke bezorgplatform voor restaurantbezorgdiensten dat branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland(KHN) in januari nog aankondigde, is van de baan. In plaats daarvan richt de organisatie zich nu op het ontwikkelen van een eigen keurmerk.

'Op dit moment onderzoekt KHN de mogelijkheden voor een keurmerk. Op 31 mei aanstaande hebben we een sessie met leveranciers en horecaondernemers over deze mogelijkheid', laat de vereniging weten aan Twinkle. Het keurmerk moet zorgen voor een goede balans tussen de bezorgrestaurants en de commissie die platforms hanteren.

Protest

In januari wist Twinkle te melden dat de branchevereniging een eigen Thuisbezorgd-concurrent wilde opzetten. De KHN hoopt daarmee de online positie van Nederlandse restaurants te verstevigen. De vereniging was niet de enige met dat plan. Veel lokale ondernemers, die het oneens zijn met de - in hun ogen - hoge tarieven van maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, richtten zelf een alternatief op. Horeca in Actie kwam bijvoorbeeld met Eten.com, een maaltijdbezorgplatform dat 'richting het WK' gepland staat, vertelde intiatiefnemer Sleman Mirza eerder aan Twinkle. En ook Thuiseten.nl deed een duit in het zakje. 'Wij zeggen niet dat Thuisbezorgd.nl het op een verkeerde manier doet, maar vinden wel dat het beter kan', zei oprichter Elmar Eckstein daar eerder over.

Snelste groeier

Takeaway.com, het moederbedrijf van Thusbezorgd.nl, prijkt ondertussen bovenaan de lijst met 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. De lijst, samengesteld door de Erasmus Centre of Entrepeneurship(ECE), Rotterdam School of Management, Erasmus University en nlgroeit, omvat de snelste groeiers van de afgelopen drie jaar. Het bedrijf van ceo Jitse Groen creëerde tussen 2014 en 2017 936 banen en zag de omzet jaarlijks met 68 procent groeien.