Het eigen landelijke bezorgplatform voor restaurantbezorgdiensten dat branchevereniging Koninklijke Horeca Nederland(KHN) in januari nog aankondigde, is van de baan. In plaats daarvan richt de organisatie zich nu op het ontwikkelen van een eigen keurmerk.
'Op dit moment onderzoekt KHN de mogelijkheden voor een keurmerk. Op 31 mei aanstaande hebben we een sessie met leveranciers en horecaondernemers over deze mogelijkheid', laat de vereniging weten aan Twinkle. Het keurmerk moet zorgen voor een goede balans tussen de bezorgrestaurants en de commissie die platforms hanteren.
Protest
In januari wist Twinkle te melden dat de branchevereniging een eigen Thuisbezorgd-concurrent wilde opzetten. De KHN hoopt daarmee de online positie van Nederlandse restaurants te verstevigen. De vereniging was niet de enige met dat plan. Veel lokale ondernemers, die het oneens zijn met de - in hun ogen - hoge tarieven van maaltijdbezorger Thuisbezorgd.nl, richtten zelf een alternatief op. Horeca in Actie kwam bijvoorbeeld met Eten.com, een maaltijdbezorgplatform dat 'richting het WK' gepland staat, vertelde intiatiefnemer Sleman Mirza eerder aan Twinkle. En ook Thuiseten.nl deed een duit in het zakje. 'Wij zeggen niet dat Thuisbezorgd.nl het op een verkeerde manier doet, maar vinden wel dat het beter kan', zei oprichter Elmar Eckstein daar eerder over.
Snelste groeier
Takeaway.com, het moederbedrijf van Thusbezorgd.nl, prijkt ondertussen bovenaan de lijst met 250 snelst groeiende bedrijven van Nederland. De lijst, samengesteld door de Erasmus Centre of Entrepeneurship(ECE), Rotterdam School of Management, Erasmus University en nlgroeit, omvat de snelste groeiers van de afgelopen drie jaar. Het bedrijf van ceo Jitse Groen creëerde tussen 2014 en 2017 936 banen en zag de omzet jaarlijks met 68 procent groeien.
KHN is een lachertje. Wat ik toentertijd aankondigde is ook letterlijk gebeurt. KHN kan zoiets nooit meer realiseren. Je hebt hier namelijk honderden miljoenen voor nodig. Daarnaast moeten de aangesloten restaurants niet zeuren. Een partij die je gemiddeld 80K aan omzet levert voor slechts die paar procent commissie moet je dankbaar zijn. Indien het je niet zint dan moet je gewoon stoppen met Thuisbezorgd maar doet niemand omdat die 80K omzet toch wel heel lekker is.
@Tunis, laat me niet lachen. Een paar procent commissie? Het betreft 13% om exact te zijn. Ben het daarentegen wel met je eens dat het KHN project gedoemd was om te mislukken.
@Wanson,
Het blijkt maar weer eens dat je totaal niet op de hoogte bent. Ten eerste is de commissie 13%. Waar jij die 20% vandaan zegt al meer dan genoeg.
Een gemiddelde restaurant betaalt derhalve circa 10.000 op een gegarandeerde omzet van 80.000. Als jij even gaat narekenen hoeveel het zou kosten om het zelf 80K aan omzet te realiseren + de bijbehorende tijd die je kwijt bent aan markering e.d. dan is men over het algemeen een veelvoud kwijt aan marketingkosten (zonder garantie van omzet!).
Eerst je verdiepen in de materie meneer/mevrouw Wanson. Wellicht ben jij ook zo een zeurende "restaurant". Ook voor jou geldt dan: Als het je niet zint, dan ga je toch weg bij Thuisbezorgd!!
p.s. voor iedereen: Ik heb geen aandelen in TakeAway.
Als afhaal/bezorg restaurant gebruikmaken van thuisbezorgd.nl als leverancier van klanten voor je restaurant en pak het dan zo aan dat de klant in het vervolg rechtstreeks bij je bestelt via eigen bestelsite of telefonisch. Dan ben je slim bezig en heb je KHN o.i.d nodig. Volgens doen suksesvolle ondernemers dit al.