Twinkle | Digital Commerce

‘ACM moet tarieven horecabemiddelaars onderzoeken’

2017-05-28
700394
  • [nieuws]
  • 1:36

Koninklijke Horeca Nederland (KHN) vindt dat intermediairs als Booking.com en Iens ‘onevenredig hoge percentages’ rekenen voor hun diensten. De belangenclub pleit voor onderzoek en ‘zo nodig ingrijpen, ter bescherming van de consument’.

De omzet van de Nederlandse horeca is vorig jaar gegroeid, maar het aantal ondernemers nam sneller toe. De inkomsten per bedrijf staan dus onder druk, volgens KNH mede doordat ‘een groot deel van de horecaomzet wordt afgesnoept door bemiddelende websites’.

Koerswijziging Iens
De organisatie noemt Booking.com en Iens bij naam. KNH beklaagde zich dit najaar al over de koerswijziging van de restaurantsite, die betalende restaurants prominenter is gaan tonen. Iens repliceerde op deze site: 'Het is aan restaurants om te bepalen of ze reserveringen willen aannemen via ons reserveringssysteem. Ondanks dat door het afschaffen van de premium listing Iens juist eerlijker en transparanter is geworden, is er helaas een klein aantal restaurants dat zich daar jammer genoeg niet in kan vinden. We nemen hun kritiek ter harte en zijn met ze in gesprek om tot een oplossing te komen.'

Onzin
Vandaag laat Iens weten dat de horecabond 'onzin verkondigt' en zich te beraden op juridische stappen. 'Deze zwartmakerij is een organisatie als KHN onwaardig, we begrijpen werkelijk niet waar ze mee bezig zijn', laat algemeen directeur Niels Keizer optekenen. 'De bedragen die door KHN worden genoemd zijn buiten alle proporties. Uit onze gegevens blijkt dat het jaarlijks aandeel betaalde reserveringen circa 6 procent uitmaakt van het totaal aantal reserveringen, en geen 37,5 procent zoals wordt gesuggereerd.' Iens stelt dat de horecaorganisatie niet open staat om het gesprek aan te gaan en stipt aan dat KNH zelf een online reserveringssysteem zou willen opzetten.

‘Gelijke-prijsgarantie’
Interessant is dat de ACM onlangs een uitspraak heeft gedaan over een andere grote intermediair: Thuisbezorgd.nl. Volgens de waakhond mag de bestelsite van aangesloten restaurants eisen dat ze maaltijden elders niet goedkoper aanbieden online; zowel consumenten als restauranteigenaren zouden voldoende alternatieven hebben.