Twinkle | Digital Commerce

Moederbedrijf MediaMarkt boekt 11 procent omzet online

2017-12-20
1498842
  • [nieuws]
  • 1:14

Ceconomy, het nieuwe moederbedrijf van MediaMarkt en Saturn, dankt zijn groei in het afgelopen boekjaar meer dan geheel aan de digitale bestedingsaanwas. De online verkopen namen met 23 procent ofwel 455 miljoen euro toe.

Dat is meer dan de plus die de voormalige elektronicatak van Metro onder de streep noteert (pdf): de totale omzet kwam uit op 22.155 miljoen euro, 285 miljoen euro meer dan het voorgaande jaar. De online groei overcompenseert de offline krimp, ruimschoots.

Online omzetaandeel

Ceconomy’s online omzetaandeel groeide met 2 volle procentpunten, zoals hieronder is te zien:

De fysieke winkels zijn nog altijd goed voor het overgrote deel van de omzet van Ceconomy. Zij vervullen ook een rol bij de online bestellingen; niet minder dan 44 procent van de orders werd afgelopen kwartaal in de winkel opgepikt.

MediaMarkt in Nederland

MediaMarkt is de nummer 9 van de Twinkle100, met een Nederlandse webomzet van 190 miljoen euro in het laatste kalenderjaar. Over het afgelopen boekjaar (tot en met september jl.) rapporteert Ceconomy een totale Nederlandse omzet van 1.590 miljoen euro, versus 1.567 miljoen vorig jaar. Die omzet wordt niet naar verkoopkanalen uitgesplist. MediaMarkt had en heeft 49 vestigingen in ons land.

Blauw versus rood

Coolblue is achter MediaMarkt de tweede elektronicaverkoper in de lage landen. Voorman Pieter Zwart heeft de rode Duitse concurrent in het vizier, zei hij laatst. ‘Het zal niet zo lang meer duren voor we de grootste elektronicawinkel van de Benelux zijn, dus niet alleen online.’ Bij de huidige groei van 40 procent zal daar nog twee jaar overheen gaan.

Lees ook: MediaMarkt bouwt aan marktplaats (30 november 2017)