In een vestiging van KFC in het Chinese Huangzhou hoeven gebruikers van Alibaba's Alipay nu alleen nog te glimlachen om de betaling voor hun order te voldoen. De Chinese e-commerce reus heeft een 'smile to pay'-pilot opgezet bij het fastfoodpunt.
Met een gezichtsherkenningstool en het mobiele nummer van de klant verifieert het betaalsysteem de identiteit van de gebruiker. De achterliggende technologie, ontwikkeld door de Chinese start-up Megvii, heet 'Face++'. De keuze voor KFC lag voor de hand: Alibaba investeert in Yum China, uitbater van de fastfoodketen in China. De retailer hoopt Alipay nog toegankelijker te maken om de concurrentie met het populaire WeChat Pay bij te kunnen houden.
Biometrisch betalen
Alibaba-voorman Jack Ma introduceerde de technologie twee jaar geleden op techniekbeurs IFA in Duitsland. Sindsdien is de technologie verder ontwikkeld. De implementatie van biometrisch betalen vordert binnen Alipay. Drie jaar geleden liet Alibaba in een samenwerking met Huawei klanten betalen met een vingerafdruk; ook ontwikkelt de e-commerce speler een betaalsysteem dat gebaseerd is op virtual reality-techniek (VR Pay), waarbij gebruikers met een speciale bril slechts hoeven te knikken met hun hoofd om opdracht te geven voor een aankoop.
Lees ook: 'Biometrisch betalen: marktrijp en vol risico’s' (Twinkle 6-2016).
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Alibaba laat klanten betalen met gezichtsherkenning
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.