De Autoriteit Consument & Markt is het niet eens met de tarieven die PostNL heeft voorgesteld voor het bezorgen van zakelijke post. PostNL kwam in eerste instantie op hogere tarieven uit dan de ACM.
Dat blijkt uit een publicatie van de ACM. Zo was de postbezorger van plan om 3 euro te vragen aan andere postbedrijven voor het bezorgen van brievenbuspakketjes. Terwijl het voorstel van de ACM op 1,5 euro uitkwam.
In de publicatie van de Autoriteit Consument & Markt over de tarieven van zakelijke post van PostNL benadrukt de waakhond dat het eerder vastgestelde tarief van 1,50 euro redelijk is. 'Er is geen aanleiding om aan te nemen dat de tarieven uit onderhavig besluit te laag zijn vastgesteld', zo valt in het rapport te lezen. 'Met de tarieven uit dit tariefbesluit kan enerzijds PostNL zijn kosten terugverdienen en anderzijds kunnen concurrerende postvervoerbedrijven die voor de bezorging van hun restpost afhankelijk zijn van PostNL deze tegen redelijke tarieven inkopen.'
Hogere kosten
Postbedrijven die bijvoorbeeld in bepaalde regio's geen bezorgers hebben, mogen gebruik maken van het netwerk van PostNL. Daarvoor ontvangt PostNL een vergoeding, die lager is dan de post die het bedrijf zelf bezorgt. In het jaarverslag van 2017, dat PostNL in februari presenteerde, waarschuwde het bedrijf al dat de nieuwe regelgeving van de ACM het bedrijf meer geld kost dan verwacht. Volgens PostNL was de rekening voor het vervoeren van pakketjes van andere postbedrijven '50 tot 70 miljoen' duurder dan het van te voren had berekend.
Nieuw besluit
Aan de Telegraaf meldt het ACM het nieuwe voorstel aan alle marktpartijen voor te leggen. 'Na gesprekken met PostNL zijn we tot nieuwe voorstellen gekomen'. Aan het eind van dit jaar moet er een definitief besluit komen.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
PostNL teruggeroepen om tarieven
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.