Twinkle | Digital Commerce

E-commerce in Duitsland: Amazon en de rest

2018-04-20
19201080
  • 2:13

Amazon wordt dominanter en dominanter op de Duitse e-commerce markt. Het bedrijf tekent, inclusief marktplaatspartners, voor 46 procent van de totale online retailomzet. Maar de invloed is nog groter, omdat Amazon.de vaak als productzoekmachine wordt gebruikt.

Handelsinstituut IFH uit Keulen publiceerde een onderzoek over de e-commerce reus met de veelzeggende titel Amazonisierung des Konsums. Het Duitse vakblad E-Commerce-Magazin schrijft erover.

Amazon heeft wereldwijd inmiddels meer dan honderd miljoen Prime-abonnees, maakte oprichterJeff Bezos deze week bekend in een brief aan aandeelhouders. Hoeveel van onze oosterburen zijn aangesloten is niet bekend, uit de IFH-studie wordt wel duidelijk dat Prime-abonnees steeds meer zijn gaan bestellen op Amazon.de: vorig jaar plaatsten ze er gemiddeld 61 orders tegenover nog ‘maar’ 27 in 2013.


Amazon Prime groeide volgens Bezos nooit eerder zo hard als vorig jaar. Steeds meer abonnees bestellen dus steeds vaker bij de webwinkelreus, gemiddeld zijn de mandjes wel met minder producten gevuld (zie hierboven). Verzamelorders maken langzamerhand plaats voor unieke productorders. One click buy en klaar is Kees.

Radicaal heroverwegen

Door de populariteit van Amazon wordt de weg naar klanten voor andere aanbieders ‘regelrecht afgesneden’, aldus IFH-onderszoeksleider Eva Stüber. ‘Het werven van nieuwe klanten lijkt bijna onmogelijk. Handelaren moeten hun bedrijfsmodel radicaal heroverwegen als ze zich willen handhaven in een amazonisierten Welt des Konsums.’

Amazon.nl wordt webwarenhuis

Afgelopen november kwam Prime beschikbaar in Nederland, kort nadat de nummer 6 van de Twinkle100 iDeal ging ondersteunen. Vooralsnog moeten Nederlandse shoppers voor een breed assortiment surfen naar Amazon.de; op Amazon.nl worden alleen e-readers en e-books verkocht. Maar dat staat te veranderen, liet Ben Kerkhof namens Amazon-partner Vergelijk.nl onlangs weten aan Twinkle; volgens hem verschijnen er nog dit jaar ongeveer twintig productcategorieën op Amazon.nl en Amazon.be.

Bol.com: lokale relevantie

Tegenover Business Insider gaat bol.com’s Huub Vermeulen in op de concurrentie van Amazon. De algemeen directeur van de ‘beste winkel van Nederland’ (interview) zegt onder meer: 'Wat wij ons vooral moeten afvragen is waarom mensen niet enthousiast zouden zijn over bol.com. En ik zie dat nog niet.'

Vermeulen vervolgt: 'We zijn niet naïef. We kijken naar wat anderen doen om te zien of wij daar iets van kunnen leren. Onze missie blijft om het dagelijks leven van onze klanten makkelijker enn leuker te maken. Lokale relevantie is daarbij belangrijk. Je kunt veel machines en systemen hebben en de grootste zijn van de wereld, maar je moet in Nederland begrijpen wanneer de dag is dat we gaan schaatsen. Dan moet je het beste aanbod hebben en de service leveren die erbij hoort. Als je die nuances begrijpt, dan kom je heel dicht bij die klant. Daarom hebben we blijvend een onderscheidende propositie.'

Amazon in Nederland
Lees ook het interview met Alex Otes, de Nederlander die ‘Vice President Pan-EU Category Management and EU Expansion’ op zijn Amazon-visitekaartje heeft staan: 'Amazon ís hier al' (26 januari 2018)