Twinkle | Digital Commerce

Mobilegeddon: de tijd dringt

2018-03-27
1000563
  • 2:16

Gisteren heeft Google aangekondigd de Mobile First Index vanaf nu definitief op grote schaal uit te rollen. Maar wat betekent dit in de praktijk? En waarom moet jij er nu écht voor zorgen dat je website of webshop mobielvriendelijk is?

Tekst: Gerk Mulder

Storm in een glas water?

We weten het allemaal nog wel, Mobilegeddon! Nu bijna drie jaar geleden zouden we allemaal verdoemd en verdorven zijn. Iedereen die geen mobiele versie van de website had, kon maar beter inpakken, want je zou genadeloos afgestraft worden op mobile search. De laatste Google Algoritme update zou voorrang geven aan mobielvriendelijke websites in de indexatie voor Google.

Maar wat bleek? De Impact van deze algoritme update was minimaal. Searchmetrics heeft een gemiddelde daling van 0.21 positie gemeten. Dr Pete van Moz vond het 'niets om over naar huis te schrijven'.

Mobile first – het gaat toch echt gebeuren

Omdat mobiel hoe dan ook de komende jaren het volledige desktop verkeer over gaat nemen moest Google natuurlijk verder gaan dan het voorrang geven van websites met een mobiele versie in mobile searches. Zodoende kondigde ze op 4 november 2016 de 'Mobile-First Indexing' aan. Strekking van dit verhaal is dat ze gingen experimenteren met het primair maken van mobiele websites in het indexatieproces ten opzichte van desktop versies.

'Although our search index will continue to be a single index of websites and apps, our algorithms will eventually primarily use the mobile version of a site’s content to rank pages from that site, to understand structured data and to show snippets from those pages in our results.'

Gisteren, 26 maart 2018, heeft Google eindelijk aangekondigd dat Mobile-first indexing compleet uitgerold wordt. Google is begonnen de websites die voldoen aan de “best practises” te migreren naar deze mobile-first indexing.

Webmasters zullen via Google Search Console een melding krijgen wanneer de website gemigreerd wordt. Dat zal gepaard gaan met een enorme toename van de crawlrate van de Smartphone Googlebot. Spannende tijden dus.

Gevolgen van de Mobile First Index

Maar wat betekent dit voor jou als website of webshopeigenaar? Een korte opsomming:

  • Mobile-indexing wordt breder uitgerold. Op deze manier geïndexeerd worden heeft geen voordelen in termen van ranking en werkt volledig aan de hand van Google’s “Mobile Friendly Assessment”
  • Mobielvriendelijke content heeft nog steeds veel toegevoegde waarde wanneer je beter wil presteren in de mobiele zoekresultaten
  • Dit geldt ook voor de snelle laadtijden
  • Zoals altijd, ranking is afhankelijk van vele, vele factoren. Google kan er nog steeds zelf voor kiezen om niet-mobielvriendelijke content te tonen of content die langzaam laadt als de andere signalen aantonen dat de content relevant is

Moraal van het verhaal: zorg dat je, als je dat nog niet bent, nu echt definitief de slag naar een mobielvriendelijke website of webshop maakt.