Twinkle | Digital Commerce

Ahold Delhaize: 'Bol.com break-even'

2018-02-28
30001688
  • [nieuws]
  • 1:16

Volgens eigenaar Ahold Delhaize heeft bol.com vorig jaar het break-even-point bereikt. Na een winstgevende periode was de Twinkle100-aanvoerder de afgelopen jaren verliesgevend. Nog steeds drukt bol.com op de marge.

Ahold Delhaize presenteerde vanochtend resultaten (pdf) over het afgelopen kwartaal en over heel 2017. Eerder maakte het fusieconcern al bekend dat de netto consumentenomzet van bol.com vorig jaar uitkwam op een afgeronde 1,6 miljard euro. Daarmee is de webwinkel goed voor ruim de helft van de totale e-commerce inkomsten van Ahold Delhaize, dat 1,2 miljard euro aan online food-inkomsten bijschreef.

Online omzet Ahold Delhaize

De totale webinkomsten van Ahold Delhaize namen vorig jaar (bij gelijkblijvende wisselkoersen) met 21,8 procent toe, tot 2.814 miljoen euro. Worden de verkopen van derde partijen buiten beschouwing gelaten, dan blijft er 2.376 miljoen euro aan ‘online sales’ over.

Volgens ceo Dick Boer ligt Ahold Delhaize goed op schema om een online omzet van 5 miljard euro te behalen in 2020, mede dankzij de verdere uitrol van loyaliteitsprogramma’s annex persoonlijke aanbiedingen.

Rendement

Ahold Delhaize rapporteert een winst van ruim 1,8 miljard euro over heel 2017, een ruime verdubbeling ten opzichte van het jaar ervoor. Het concern splitst het rendement niet uit naar labels of kanalen, maar meldt in een presentatie (pdf) dat bol.com vorig jaar 'EBITDA breakeven' draaide.


Toch drukte bol.com in het laatste kwartaal nog flink op de onderliggende operationele marge van Ahold Delhaize:

The pro forma underlying operating margin of the Netherlands was 4.7%, down 0.2 percentage points from the fourth quarter last year. The margin excluding bol.com was 5.4%.