Twinkle | Digital Commerce

Groeiend Schoenen Torfs zet in op eigen land

2018-01-09
1000562
  • [nieuws]
  • 1:36

Schoenen Torfs sluit 2017 af met een online omzetcijfer van ruim 20 miljoen euro, waarmee de Belgische retailer een groei van 37,5 procent noteert. Ceo Wouter Torfs ('Wie zegt er dat retail dood is?') overweegt de samenwerking met bol.com op te zeggen.

De nummer 32 van de Belgische Twinkle100 boekte in totaal een omzetgroei van 7,7 procent, waarbij de webshop het afgelopen jaar het snelst groeiende onderdeel bleek. Toch vloeit momenteel nog maar 13 procent van de omzet voort uit e-commerce; één op de tien kopers bestelt zowel online als offline, één op de twintig besteedt alleen online bij de schoenverkoper, zegt Torfs tegen RetailDetail.

België eerst

Uit de Belgische Twinkle100, gepubliceerd in december op basis van omzetten uit 2016, bleek dat een derde van de grootste webwinkels bij de zuiderburen spelers van Nederlandse afkomst betreft. Daarop luidden vijf Belgische ceo's, waaronder Torfs, de noodklok: met een open brief riepen ze Belgen op 'bewust online te kopen' en hun orders bij webwinkels van Belgische origine te plaatsen, om zo de geldstroom naar het buitenland in te perken.

Daarbij merkte Wouter Torfs op dat 'bij kleppers als Bol.com al het geld naar het buitenland vloeit'. In het Belgische tv-programma De Afspraak verwoordde de voorman zijn voornemen niet langer te verkopen bij bol.com: 'Hoe meer we daar verkopen, hoe meer we eigenlijk verliezen. Het zijn niet de klanten van Torfs, maar de klanten van Bol.'

Voortouw

Schoenen Torfs toont zich een vooruitstrevend speler in het Belgische e-commerce landschap: in de slepende nationale nachtwerk-kwestie nam de retailer het voortouw door als eerste bedrijf een akkoord te sluiten met de vakbonden over cao-bepalingen voor avond- en nachtwerkers. De schoenverkoper bedient Vlaanderen en heeft ook Wallonië op het oog, middels een Franstalige webshop en de planning van een Waalse winkel.