Twinkle | Digital Commerce

Miinto ontsluit datastroom tussen merk en retailer

2018-01-12
980551
  • 1:29

Miinto brengt via zijn online platform merken en boetieks bij elkaar in een eigen partnerprogramma. Een nieuwe koppeling met POS-systemen van de winkels ontsluit een data-uitwisseling tussen leverancier en retailer.

Tweehonderd merken, waaronder Rehab, Summum en Sandwich, nemen deel aan het programma. Verspreid over Noord-Europa zoeken zij de verbinding met ruim 3.000 boetieks, waarvan meer dan 1.400 kledingwinkels in Nederland.

Data-uitwisseling

‘Een merk dat zich heeft aangesloten, kan zien hoeveel artikelen er bij een boetiek verkocht worden en kan daarop tijdig inhaken, door bijvoorbeeld voorraden aan te vullen', vertelt Lisette van Namen, Miinto's market activation manager Nederland, aan Twinkle. 'Winkeliers kunnen daarnaast gebruikmaken van productinformatie, -foto’s en barcodes die het merk online beschikbaar stelt. Die data-uitwisseling komt ten goede aan de verkoop.'

Makkelijker op het web

Boetieks krijgen ook inzicht in elkaars voorraden, zodat ze eventuele overvoorraden of tekorten onderling kunnen oplossen. Miinto hielp aangesloten retailers in de winkelstraat eerder al online in het zadel door webshops voor hen te bouwen; merken maken vanaf nu die gang naar internet nog makkelijker door informatie daarvoor kant en klaar te presenteren.

Verbinding met POS-systemen

Miinto, dat functioneert als match-maker, koppelt de POS-systemen van boetieks daarbij aan zijn platform. Het van origine Scandinavische bedrijf ziet 'een enorm potentieel in het werken met POS-systemen en het stroomlijnen van de voorraden van wederverkopers'. Er komen koppelingen met verschillende kassasystemen om uitwisseling van informatie te vergemakkelijken.

Sneller in huis

Met de nieuwe samenwerking, die Miinto betitelt als 'baanbrekend', kunnen consumenten ook rekenen op een verkorte levertijd; het platform dirigeert hen naar de dichtstbijzijnde aangesloten vestiging, waardoor een klant zijn bestelling nog dezelfde dag in huis kan ontvangen. Voor inwoners van Amsterdam introduceerde Miinto al een 80-minutenlevering.