Amerikanen die een Echo speaker bij Amazon hebben gekocht, besteden gemiddeld fors meer bij het bedrijf andere Amazon-klanten. Dat concludeert Consumer Intelligence Research Partners (CIRP) uit eigen onderzoek.
Online shoppers die over Amazon's speaker beschikken, spenderen volgens het onderzoek 1.700 dollar per jaar, dat is 700 dollar meer dan consumenten die geen Echo hebben gekocht.
Ook Prime-leden geven minder uit
De Echo-eigenaren geven ook meer uit dan Amazon Prime-leden, die gemiddeld zo'n 1,300 dollar uitgeven. CIRP baseert zijn cijfers op een onderzoek onder tweeduizend Amerikaanse Amazon klanten die tussen oktober 2016 en september 2017 bij de Amerikaanse etailer hebben gekocht.
'Onze data van de afgelopen vijf jaar liet al zien dat Prime-leden meer uitgeven op Amazon. Nu zien we dat klanten met een Echo zelfs nog meer uitgeven, Amazon kan zeker profiteren van Echo eigenaren', vertelt CIRP co-oprichter Josh Lowitz tegen digitalcommerce360.
Shopfunctie
In 2014 lanceerde Amazon Alexa, een spraakgestuurd systeem dat onder andere luisterboeken voorleest. In 2015 breidde Amazon Echo uit met een shopfunctie. Klanten konden met hun stem eerder gekochte producten nogmaals bestellen. Er is ook kritiek op de speaker, Amazon wil mogelijk een reclameplatform voor zijn Echo lanceren. Amazon's slimme speaker is sinds een kleine maand beschikbaar in Nederland
Deze conclusie lijkt mij kort door de bocht. Waren gebruikers die een Echo aanschaften niet daarvoor ook al grootgebruikers? Wat van belang is om te weten is of deze consumenten daadwerkelijk een sterkere groei doormaken dan andere consumenten.
@Stef Zeer terechte reactie.
Mijn inziens zou het ook kunnen zijn dat mensen met een dergelijk apparaat in huis Early Adopters zijn. Deze groep zal veel vaker en veel meer online bestellen (ga ik even vanuit). Zo ligt de onze gemiddelde orderwaarde bij Apple-gebruikers hoger. Maar kunnen we hier Apple voor bedanken? Of heeft deze doelgroep gewoon iets meer te besteden of andere behoeften?