Bol.com biedt fikse kortingen op duizenden producten op 11 november, de dag die in steeds meer landen gevierd wordt als Singles Day. Met de marketingactie probeert de aanvoerder van de Twinkle100 het fenomeen onder de aandacht te brengen bij de Nederlandse consumenten.
'I love me' is het motto waarmee bol.com consumenten wil trekken naar met name categorieën als make-up, parfum, sieraden, elektronicagadgets, boeken en dvd's. In de aanloop ernaartoe, startend op 8 november aanstaande, krijgen klanten elke dag een extra aanbieding voorgeschoteld.
Niet alleen voor singles
'We merken dat Nederlanders steeds meer interesse krijgen in deze winkeldag', laat directeur Huub Vermeulen optekenen. 'Bol.com constateerde het afgelopen jaar een verdubbeling van online zoektochten naar 'Singles Day' en besloot daarop in te spelen: 'Aan deze wens willen we voldoen. Wij begrijpen als geen ander dat we er een echte Nederlandse Singles Day van moeten maken, zodat het past bij hoe Nederlanders een feestje vieren. De dag is bijvoorbeeld niet alleen voor singles, maar voor iedereen.'
Chinese feestdag
Oorspronkelijk komt Singles Day uit Azië, waar Chinese studenten de trend zetten. Algauw adopteerde e-tailreus Alibaba het fenomeen en relateerde de datum 11 november daardoor aan online verkopen. Jaar na jaar breken de opbrengsten records: in 2016 kochten Alibaba-klanten massaal in en gaven opgeteld 13,8 miljard euro uit. Daarvan vond het overgrote deel van de orders plaats via mobiel: zo'n 85 procent.
Black Friday
Een andere, niet-Nederlandse feestdag die steeds meer aan populariteit wint, is de Amerikaanse Black Friday; daarvan plukte bol.com de grootste vruchten ooit. Vermeulen: 'Er werd nog nooit op één dag zoveel besteed in onze winkel als toen.' Hoogleraar Cor Molenaar verwacht dat bol.com ook Singles Day succesvol integreert: 'Bol.com is voorloper in het omarmen van dergelijke winkelfenomenen en geeft er haar eigen draai aan, doordat ze de lokale markt goed kent. Ik verwacht dat binnen een aantal jaar Singles Day van grote economische waarde zal zijn voor Nederland.'
Mooi dat Bol.com hier aan mee gaat doen dit jaar. Ik ben benieuwd hoe snel het echt tractie zal gaan krijgen in Nederland. Black Friday heeft ook even geduurd, maar begint nu wel te vliegen. De eerste verzamel sites ontstaan dit jaar overigens ook voor het eerst. Er zijn zo te zien al meer shops die er dit jaar op in gaan spelen, zoals BCC.
Dit kan inderdaad iets groots worden in Nederland. Als je ziet hoeveel omzet er gehaald wordt in China!
Singles in Azië en singles in Europa zijn 2 héél verschillende dingen. Daarom slaat het wellicht in Azië aan maar hier in NL zitten de meeste singles niet te wachten op een zgn "feestdag" om hun single zijn te "vieren" want er valt niets te vieren. Wederom een bewijs dat marketing vaak faalt als het te maken heeft met cultuurverschillen. Bol wrijft een punt wat bij een boel mensen echt niet goed voelt er behoorlijk in zo.
Verwijderd door redactie