Twinkle | Digital Commerce

Bol.com zet in op Singles Day

2017-11-07
1000562
  • [nieuws]
  • 1:37

Bol.com biedt fikse kortingen op duizenden producten op 11 november, de dag die in steeds meer landen gevierd wordt als Singles Day. Met de marketingactie probeert de aanvoerder van de Twinkle100 het fenomeen onder de aandacht te brengen bij de Nederlandse consumenten.

'I love me' is het motto waarmee bol.com consumenten wil trekken naar met name categorieën als make-up, parfum, sieraden, elektronicagadgets, boeken en dvd's. In de aanloop ernaartoe, startend op 8 november aanstaande, krijgen klanten elke dag een extra aanbieding voorgeschoteld.

Niet alleen voor singles

'We merken dat Nederlanders steeds meer interesse krijgen in deze winkeldag', laat directeur Huub Vermeulen optekenen. 'Bol.com constateerde het afgelopen jaar een verdubbeling van online zoektochten naar 'Singles Day' en besloot daarop in te spelen: 'Aan deze wens willen we voldoen. Wij begrijpen als geen ander dat we er een echte Nederlandse Singles Day van moeten maken, zodat het past bij hoe Nederlanders een feestje vieren. De dag is bijvoorbeeld niet alleen voor singles, maar voor iedereen.'

Chinese feestdag

Oorspronkelijk komt Singles Day uit Azië, waar Chinese studenten de trend zetten. Algauw adopteerde e-tailreus Alibaba het fenomeen en relateerde de datum 11 november daardoor aan online verkopen. Jaar na jaar breken de opbrengsten records: in 2016 kochten Alibaba-klanten massaal in en gaven opgeteld 13,8 miljard euro uit. Daarvan vond het overgrote deel van de orders plaats via mobiel: zo'n 85 procent.

Black Friday

Een andere, niet-Nederlandse feestdag die steeds meer aan populariteit wint, is de Amerikaanse Black Friday; daarvan plukte bol.com de grootste vruchten ooit. Vermeulen: 'Er werd nog nooit op één dag zoveel besteed in onze winkel als toen.' Hoogleraar Cor Molenaar verwacht dat bol.com ook Singles Day succesvol integreert: 'Bol.com is voorloper in het omarmen van dergelijke winkelfenomenen en geeft er haar eigen draai aan, doordat ze de lokale markt goed kent. Ik verwacht dat binnen een aantal jaar Singles Day van grote economische waarde zal zijn voor Nederland.'