Ruim één op vier webwinkels met een webshopkeurmerk heeft zijn voorpagina niet beveiligd met een SSL-certificaat. Dat meldt Dutch Internet Marketing na onderzoek onder 14.880 webwinkels van in totaal acht webshopkeurmerken.
Het marketingbureau nam webshops onder de loep die zijn goedgekeurd door Qshops, Thuiswinkel Waarborg, Webshop Keurmerk, WebwinkelKeur, mbkOK, Digikeur, Webshoptoppers of WebshopSelect. Van het aantal websites met een voorpagina die geen 'https' bevatte, draagt 13 procent het Thuiswinkel Waarborg-merk; dat aantal loopt op tot 57 procent van de mkbOK-gecertificeerden.
Alleen voorpagina's
Een kanttekening: het onderzoek toont slechts gegevens over voorpagina's van webwinkels. Pagina's waar klanten gegevens moeten achterlaten, zijn in diverse gevallen alsnog beschermd met een https-verbinding; toch zijn er nog diverse datavelden op niet-beveiligde voorpagina ingebouwd. Onder die laatste categorie bevinden zich onder meer de webwinkels van Prénatal, Blokker en AllesVoorTV.nl, dat naar aanleiding van de peiling zijn pagina aanpaste.
Onder landelijk gemiddelde
Met in totaal 28 procent van de onderzochte sites liggen Nederlandse webwinkels met een keurmerk over het algemeen ver onder het landelijk gemiddelde, constateerden de onderzoekers; onlangs bleek namelijk uit een peiling van Telefoonboek.nl dat drie kwart van webwinkels en postorderbedrijven het bekende groene slotje niet in zijn adresbalk had staan. Toch is dat 'nog veel te veel', vindt het bureau.
Browsers waarschuwen
Naast het risico op beveiligingslekken verhindert een niet-SSL-gecertificeerde website ook steeds vaker conversie, waarschuwen de onderzoekers. Browsers Google Chrome en Firefox waarschuwen in toenemende mate gebruikers van dergelijke sites voor het risico, waardoor bezoekersaantallen teruglopen.
Lees ook: 'Te weinig Nederlandse webwinkels beveiligen domeinnaam' (21-02-'17)
Leuk onderzoek, mooi om te zien dat onze leden na Thuiswinkel het beste scoren.
Wel goed om een nuance te plaatsen. Een voorpagina zonder SSL wil niet zeggen dat de winkelwagen geen SSL heeft. Veel SAAS aanbieders werken bijvoorbeeld met een (gedeelde) SSL verbinding binnen de winkelwagen.
Ook voor jullie geldt dat het een flut "keurmerk" betreft. Keurmerk zegt het helemaal niks. Ik heb even een test gedaan onder jullie eigen leden. Meer dan de helft voldoet niet eens aan jullie eigen voorwaarden voor dat je een "keurmerk" kunt bemachtigen. Een keurmerk is een makkelijke cashcow.
Keurmerken zijn niet populair en dat snap ik helemaal. Er zijn teveel keurmerken in omloop (geweest) welke slechts een logo verkochten. Dat is alleen niet wat wij doen.
We werken dagelijks hard met een team van 7 mensen + diverse freelancers. Natuurlijk kunnen deze mensen niet gratis werken, maar een cashcow kun je het niet noemen. Naast controle van webwinkels, bemiddeling bij geschillen, kennis delen, klantbeoordelingen modereren, klantenservice, administratie en meer bouwen we ook erg mooie software.
Zo hebben we naar mijn bescheiden mening een erg innovatieve tool voor het verzamelen van klantbeoordelingen en het tonen van deze beoordelingen op een webwinkel. Elke maand zijn we bezig dit verder uit te breiden.
Software ontwikkelen, medewerkers, kantoorruimte, het kost allemaal geld en toch bieden we onze diensten een stuk goedkoper aan dan andere partijen die enkel klantbeoordelingen verzamelen. Op basis van feiten is het dus zeker geen cashcow.
Kun je een succesvolle webwinkel runnen zonder keurmerk? Jazeker. Is een keurmerk verplicht? Nee! Biedt een keurmerk de nodige meerwaarde. Jazeker!
Laat elke webwinkelier deze afweging voor hemzelf maken. Onze meer dan 5.000 aangesloten webwinkels zijn heel tevreden met ons, dat is wat voor ons telt.
Overigens begrijp ik je kritische houding. We zijn jaren geleden namelijk juist gestart, omdat we ook zagen dat het beter kon.
Je weet niet waar je het over hebt.
Je zegt het volgende:
"Biedt een keurmerk de nodige meerwaarde. Jazeker!"
Het biedt totaal geen meerwaarde! Kijk nou eens naar je eigen leden. Het gros van je leden voldoet niet eens aan je eigen "keurmerk" voorwaarden. Dat snap ik ook wel. Immers, ze betalen je en dan heb je weinig in te brengen.
In deze moet ik het toch even voor Marcel opnemen. Onze webwinkels zijn goedgekeurd door Webwinkelkeur, maar niet na enkele aanpassingen. Na het nodige communiceren zijn ze goedgekeurd en heeft de consument extra veiligheid. Ik snap dus niet waar de anonieme reageerder @Marcel zijn voor ingekomen mening vandaan haalt, onze realiteit is toch anders.
Mijn naam is Tunis.
Volgens mij reageer je gewoon onder een andere naam namens Webwinkelkeur.
Waar ik mijn mening vandaan haal? Op basis van feiten! Dit is trouwens niet zo heel moeilijk. Controleer zelf eens de leden van Webwinkelkeur. Dan zie je gauw dat het overgrote gedeelte totaal niet voldoet aan de zogenaamde eisen van Webwinkelkeur. Dat jij het zogenaamd opneemt voor Marcel/Webwinkelkeur (en toevallig op deze site bent gekomen?!) spreekt boekdelen.
@Tunis Je suggestie slaat nergens op. We hebben meer dan 5.000 aangesloten webwinkels die vrijwel allemaal tevreden met ons zijn. Dit baseer ik klantbeoordelingen die we verzamelen via een concurrent (die dus onafhankelijk zijn). De gemiddelde beoordeling van ons is een 9.7 op basis van meer dan 500 beoordelingen.
Dat ik zelf onder iemand anders naam hier een reactie ga plaatsen is dus belachelijk. Ook heb ik niemand op dit topic gelezen. Wellicht dat Twinkle zelf kan achterhalen dat de reactie van Jan niet door mij geplaatst is? En dat Jan ook kan bevestigen dat ik hem niet gevraagd heb hier te reageren?
Zelf zou ik net zo goed de suggestie kunnen wekken dat jij andere intenties hebt, maar dat doe ik niet. Het maakt me niet uit wie je bent, ik verdedig me graag. Ik ga alleen geen oneindige welles/nietes hier voeren.
Dat we zomaar webwinkels goedkeuren is gewoon niet waar. We hebben in ons bestaan meer dan 11.000 aanmeldingen gehad, daarvan zijn er nu 5.050 goedgekeurd. We hadden al die webwinkels gewoon kunnen goedkeuren als het ons om de omzet zou gaan, maar dat doen we niet.
Daar houd ik het voor nu even bij. Ik heb geprobeerd netjes aan te geven waar wij voor staan. Je mag ons een flut keurmerk vinden, maar suggesties dat we reacties fabriceren zijn gewoon niet waar.
Tuurlijk zijn de klanten tevreden. Ze kunnen naar buiten doen alsof ze aan de regels voldoen terwijl ze NIET aan de wettelijke regels voldoen! Dit komt omdat jullie webwinkels goedkeuren die helemaal geen recht hebben op een "keurmerk". Ik kan er zo 100 noemen die totaal NIET voldoen aan de wettelijke regels maar wel jullie "keurmerk" gebruiken. Ik kan ze met jou goedkeuring ook bij naam en toenaam noemen hoor, dat is geen probleem. Ik heb alleen feitelijke informatie!
Dat jij het vindt dat het nergens op slaag moet je zelf weten. Ik praat tenminste met onderbouwde feiten (en nogmaals, ik kan ze bij naam en toenaam noemen). En uiteraard begrijp ik dat je het voor nu even hierbij wilt laten. Het is moeilijk om je beleid te verdedigen want dat is gewoon niet te verdedigen. Voor de rest wens ik je succes met je "keurmerk". Ikzelf waarschuw 1-ieder om aan geen enkele "keurmerk" deel te nemen dan lost het probleem zichzelf wel op.