Twinkle | Digital Commerce

Gadero lanceert kerstboom-bestelagenda met vroegboekkorting

2017-12-11
1000562
  • [nieuws]
  • 1:38

Gadero introduceert een online reserveringssysteem voor kerstbomen, gebaseerd op vroegboekers: wie het eerst komt, krijgt de meeste korting. 'Net als bij vliegtickets.'

Vanaf vandaag staan de bomen met vroegboekkorting in Gadero's webshop. Is een bepaalde bezorgdatum volgeboekt, dan verdwijnt die van de agenda en worden de bomen duurder. De dagprijzen zijn flexibel, vergelijkbaar met de tarieven van luchtvaartmaatschappijen; last minute bestellen wordt op die manier ontmoedigd. Gadero toont vaste bezorgdagen per regio: vol is vol.

Vraag sturen met prijs

Gadero-oprichter Henk Jan Bijmolt kwam op het idee door de piekdrukte tijdens de afgelopen feestdagen. 'Heel veel mensen willen de kerstboom de dag na Sinterklaas hebben staan. Vandaag bestellen, morgen in huis is de norm geworden, maar voor kerstbomen lukt dat gewoon niet. We kregen in de aanloop naar zes december zo'n achthonderd last minute orders per dag, dat red je niet. Zeker niet in tijden waarin koeriers bomvol geboekt zijn, dan moet je gaan spreiden.' Met het vroegboeken van kerstbomen probeert Bijmolt daarom de vraag te sturen door middel van prijs. Daarmee bespaart hij ook op transport: 'We willen de bezorgkosten voor de klant laag houden door zo min mogelijk kilometers te rijden met zo veel mogelijk stops.'

Belonen met korting

Volgens Bijmolt zou een dergelijk systeem ook door veel andere webwinkeliers ingezet kunnen worden. 'Er zijn zoveel artikelen die gekoppeld worden aan de feestdagen of aan andere vaste momenten, je kan erop inspelen door mensen te belonen met korting. Onder onze klanten zijn ook veel bedrijven, die zijn sneller bereid om vooruit te bestellen en te kijken wanneer wij in de buurt zijn. We gaan het nog dit jaar meemaken, ik ben benieuwd hoe het uitpakt!’'

Tools voor webwinkeliers

De oprichter van de online houthandel, nummer 163 in de nieuwe Twinkle100, bedenkt vaker oplossingen die betrekking hebben op online ondernemen. De laatste 'uitvinding' betreft de tool Claxe, die webwinkeliers in staat stelt bepaalde concurrenten op contentniveau te volgen.