Gadero-oprichter Henk Jan Bijmolt lanceert vandaag samen met programmeur André Steenbergen Claxe, een tool die op contentniveau voor webwinkeliers in de gaten houdt wat de concurrentie doet. De spider laat bijvoorbeeld weten welke producten en merken de tegenpartij, nationaal of internationaal, toevoegt of verwijdert.
‘Echt iemand die je probeert te helpen aan informatie over waar je concurrent mee bezig is op contentgebied, is er in onze ogen niet. Dat maakt dit project ook heel leuk’, vertelt oprichter Henk Jan Bijmolt aan Twinkle. ‘Ik loop al zo’n twee jaar met het idee rond. Er zijn heel weinig bedrijven die inzicht geven over nieuwe ontwikkelingen, De Bijenkorf is één van de weinige die dat trouw doet.’
Meegaan met trends
Als ceo van houtwebshop Gadero, waarvoor Bijmolt eerder dit jaar een tool bedacht om realtime inzicht in wachttijden bij de klantenservice te geven, vindt hij informatie over concurrenten zelf ook nuttig. ‘Ik testte Claxe natuurlijk zelf en ontdekte bijvoorbeeld dat concurrenten bezig waren met plaatsing van glaspanelen in tuinen. Als je ziet dat meerdere partijen dat doen, geeft dat inspiratie en kan je beslissen of je daarin meegaat of niet. Je weet veel van je branche af doordat je ziet wat er gebeurt. De markt is zo minder een black box, je krijgt dagelijks of wekelijks te zien hoeveel producten de tegenpartijen aanmaken of welke merken ze neerzetten.’
Data, geen advies
‘De focus ligt op content, en dat maakt Claxe uniek. Zo kun je als retailer bijvoorbeeld inzetten op een merk dat een concurrent wil afstoten’, legt technisch ontwikkelaar André Steenbergen uit. ‘We richten ons voornamelijk op webshops. Andere tools die concurrentie in kaart brengen, concentreren zich vaak op reacties en activiteiten op sociale media of op prijsmonitoring. We geven alleen data, geen advies over wat webwinkels met die data gaan doen. De meeste klanten kunnen heel goed een strategische beslissing maken op basis van de getallen die wij verstrekken.’
Spider
‘Je kunt Claxe het beste vergelijken met een spider’, vertelt Steenbergen. ‘Claxe kijkt niet naar zaken als page ranking of wat er gebeurt op sociale media, maar naar content op websites van concurrenten. Welke producten komen erbij of gaan eraf, welke acties zijn er, wat is nieuw, wat komt eraan? Met een spider kun je daar de vinger op leggen.’ Met name op markten waarop veel ontwikkelingen plaatsvinden is dat handig, vindt Bijmolt. ‘Ik kan me voorstellen dat kleine, lokale ondernemers niet dagelijks of wekelijks nieuwe informatie van andere spelers nodig hebben. Maar branchewijd maakt Claxe geen onderscheid: verzekeraars, bedrijven in travel noem maar op.’
Gemiddeld zes
´Na navraag in ons netwerk en bij bevriende webshophouders concludeerden we dat retailers gemiddeld zo´n zes concurrenten in de gaten wilden houden. Er is theoretisch gezien geen maximum aan het aantal dat we voor webwinkeliers kunnen monitoren, maar daar hebben we verschillende pakketten voor gemaakt. We werken op basis van wat klanten willen dat we spideren. We kunnen niet heel het internet in onze database opnemen.’, aldus Steenbergen.’ ‘We kunnen ook niet heel bol.com tegelijk monitoren, voegt Bijmolt toe, ‘dat is veel te groot. Het is dan ook geen gratis tool. Maar webshops hebben dat ook niet nodig, alleen de categorie waarin ze actief zijn, dat kan wél.’
Internationale concurrentie
Claxe werkt met html-technieken, vergelijk het met RSS-feeds op nieuwssites. Steenbergen: ‘Dat betekent dat de taal van de website niet uitmaakt: je kunt dus ook net zo makkelijk buitenlandse concurrenten in de gaten houden. Dat kan heel nuttig zijn, als jij bijvoorbeeld ziet dat een Duits bedrijf in jouw branche een nieuw merk introduceert, zodat jij dat als eerste in Nederland kunt doen.’ ‘Als je erover nadenkt een buitenlandse markt te betreden, kun je via Claxe eerst belangrijke spelers een tijdje in de gaten houden’, vult Bijmolt aan. Steenbergen: ‘We richten ons in eerste instantie op de Nederlandse markt, die zien we als een innovatieve waar bedrijven eerder interesse zullen hebben in dit soort tools. Maar we denken ook na over de Duitse, Belgische en Engelse markt, waarvan de Duitse ons wat moeilijker lijkt. In theorie kan iedereen ter wereld aansluiten. Alleen hebben we dan een wat groter serverpark nodig.’
Er is op dit moment 1 keer gereageerd op:
Nieuwe 'spider'-tool monitort concurrentie
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.