Spelers in de online fashion markt moeten rekening houden met veranderende omstandigheden. Dat adviseert GfK op basis van nieuw onderzoek naar kledingwebshops en de visie van 5.000 consumenten op de customer journey daarbij.
Het onderzoeksinstituut signaleert een afname van loyaliteit in de sector. Die heeft deels te maken met de snelle groei van het aantal 'serieuze spelers', eveneens een aanjager van concurrentie. Als redenen voor verscherpte verhoudingen wijst GfK naar de invloeden van platforms als Amazon en About You, de opkomst van social commerce en crossborder-bestedingen, bijvoorbeeld bij Alibaba.
Customer journey
De onderzoekers constateren een stijging van de online fashion verkopen van dertig procent in het afgelopen jaar. In totaal besteden consumenten bijna een kwart - 23 procent - van hun modebudget op internet. Vindbaarheid, assortiment en bestelprocessen vinden de respondenten over het algemeen goed in orde; over het inspiratieniveau, keuzemogelijkheden voor aflevering en de bereikbaarheid van klantenservice zijn ze minder tevreden. Retouropties spelen de grootste rol bij de keuze voor een webwinkel, gevolgd door bezorgkosten en retourkosten.
Inspelen op wensen
GfK nam 26 e-tailers in fashion onder de loep, waaronder Zalando, bol.com, wehkamp, Otto en H&M. De organisatie raadt spelers in de markt aan zo goed mogelijk in te spelen op de specifieke wensen binnen de doelgroep en die te vertalen naar de online strategie. In het rapport staan beoordelingen van ondervraagden aan de hand van 19 aspecten uit de shopper journey, die betrekking hebben op de fases oriëntatie, selectie, transactie, levering en service.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Online fashion: meer concurrentie, minder loyaliteit
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.