Twinkle | Digital Commerce

Bynco: '96 procent online autokopers wil 'm houden'

2017-11-30
1000573
  • [nieuws]
  • 1:26

Bynco, webwinkel in tweedehands auto's, biedt klanten sinds kort betaling bij aflevering en werkt aan een inruilservice. 'Bijna iedere online autokoper wil de auto houden. We lijken daarmee een uitzondering binnen de e-commerce.'

De webshop, die nu een klein jaar verkoopt, zegt slechts vier procent van de verkochte auto's retour te krijgen. Bij de introductie hield general manager en initiatiefnemer Jeroen Veldman rekening met een veel hoger retourpercentage: 'Het online kopen van een tweedehands auto is door Bynco.com net zo makkelijk als het online kopen van een paar schoenen geworden. Daar hoort ook bij dat mensen 14 dagen mogen proefrijden in hun online aankoop en binnen die periode retour kunnen sturen.'

Bezoek en orderwaarde

Elke maand verkoopt Bynco, dat naar eigen zeggen de enige autodealer in Nederland is met een Thuiswinkel Waarborg-keurmerk, zo'n 25 auto's. 'We zien we elke maand een stijgende lijn', zegt manager online Mark Boekraad tegen Twinkle. Het bedrijf merkt op dat bijna de helft van de auto's buiten openingstijden van dealers aangeschaft wordt. Gemiddeld ligt de orderwaarde op 15.542,44 euro; voordat klanten tot aanschaf overgingen, bezochten ze de website gemiddeld 11,3 keer en besteedden ze er 101 minuten. Het overgrote deel (93 procent) kocht via desktop.

Uitbreiding

De optie tot betaling bij het afleveren van de auto leidt tot meer conversie, verwacht het bedrijf: 'Het is voor mensen vaak toch een drempel om ongezien een auto vooraf te betalen.' Financiëring is een volgende stap, meldt Boekraad. 'We zijn nu druk bezig om het inruilen mogelijk te maken in één flow voor de consument. We komen daarbij de nieuwe auto brengen en nemen tegelijk de inruilauto mee. De inruilprijs is dan al verrekend met de aanschafprijs.'