Twinkle | Digital Commerce

Personeel AH Online in opstand om arbeidsomstandigheden

2017-11-10
1000562
  • 1:50

Een delegatie personeelsleden van AH Online overhandigt vandaag een petitie, gesteund door ruim 1.400 medewerkers; daarin eisen zij uitbetaling van toeslagen en naleving van de supermarktcao.

Rond het middaguur reikt de afvaardiging de petitie aan het management van Ah Online aan. Vanuit diverse hoeken steken klachten op over het uitblijven van onregelmatigheidstoeslagen voor personeelsleden van de vier landelijke distributiecentra van ah.nl. Volgens FNV classificeert Albert Heijn hen onterecht als winkelmedewerkers, waardoor uitbetaling van avond-, nacht- en weekendbonussen zou vervallen. In totaal werken ongeveer 3.000 mensen bij de vier distributiecentra ('Home Shop Centers') in De Meern, Rotterdam, Eindhoven en Almere.

Online winkelmedewerkers

Volgens een Albert Heijn zelf is de classificatie 'winkelmedewerker' voor een online kanaal op zijn plaats en gebeurt dat vaker, vertelt een woordvoerder aan Twinkle. 'De Home Shop Centers vallen onder de definitie van een virtuele winkel: onze collega’s doen daar de door klanten online bestelde boodschappen. Zo wordt dat door meerdere retailers gedaan. Omdat het een onderwerp is dat niet alleen Albert Heijn aangaat, hebben wij FNV geadviseerd dit te bespreken aan de cao-tafel.'

'Intimidatie'

In de Financiële Telegraaf doen drie werknemers van Poolse afkomst anoniem hun verhaal over de arbeidsomstandigheden; zij zeggen geïntimideerd te worden wanneer zij zich ziekmelden of aangeven niet langer te willen werken dan cao-technisch is toegestaan. 'Soms werken we vijf uur lang door zonder pauze en als je ziek bent word je onder druk gezet om toch te komen, anders volgt ontslag', luidt de kritiek.

'Heldere richtlijnen'

De supermarktketen geeft aan zich daar niet in te herkennen. 'Wij houden ons aan alle afspraken in de VGL cao. Voor wat betreft de ervaringen van onze medewerkers die in het artikel worden omschreven: als er mensen zijn die het gevoel hebben dat ze onder druk gezet of zelfs gediscrimineerd worden, willen we dat graag horen. We hebben heel heldere richtlijnen als het gaat om pauzes, ziek melden enzovoorts, en die zijn voor iedereen gelijk. Er is een een zero-tolerance beleid als het gaat om discriminatie. Dat accepteren we op geen enkele wijze. Onze medewerkers kunnen altijd bij ons terecht om deze en andere zorgen met ons te bespreken.'