Twinkle | Digital Commerce

Verschuiving naar online televisie kijken

2017-09-12
1100618
  • [ingezonden artikel]
  • 1:58

Doordat de verschuiving van offline naar online zitten er in veel markten een hoop beweging. Zo ook in de markt van het kijken naar televisie. Voorheen gingen mensen achter de tv zitten wanneer het lievelingsprogramma werd uitgezonden, maar het kijken aan de hand van programmering gebeurd minder en minder. Dit heeft te maken met het televisie aanbod op het internet en de oplopende interesses in series die enkel online te vinden zijn.

Advertentiemogelijkheden

Door veranderingen in het kijkgedrag van consumenten spelen de organisaties die advertenties plaatsen hier ook op in. Niet alleen het aantal advertenties op tv neemt of, ook het gedrag van consumenten tijdens het televisie kijken veranderd. Op dit moment gebruikt ongeveer 80% van de televisie kijkende mensen een smartphone, tablet of laptop om online te zijn.

Inzoomend op het online kijkgedrag zien we ook een verschuiving; van desktop naar mobiel. Op dit moment kijkt ongeveer de helft van de online kijkers via de smartphone of tablet en zo’n 40% nog via een desktop of laptop. Een ander scherm vergt ook een andere manier van adverteren.

Voor marketeers zal dit dus stof tot nadenken zijn, want een advertentie moet wel rendabel zijn. Voor ieder product, iedere dienst of advertentie moet de doelgroep geanalyseerd worden. “Waar bevindt mijn doelgroep zich en wat is het gedrag van mijn doelgroep voor-, tijdens en na advertentie blokken?”

‘On demand’ kijkgedrag

Door het gedrag van consumenten veranderd het online aanbod enorm snel. Voorheen was het mogelijk om series en films te bekijken via populaire platforms als Netflix en Videoland, maar tegenwoordig is er veel meer beschikbaar. Ook televisieproviders als RTL en Ziggo bieden steeds vaker Video on Demand diensten aan. Hierbij is het mogelijk om programma’s die worden uitgezonden op televisie ook online komen te staan en zodoende te kijken wanneer dat de consument uitkomt.

Even voor de beeldvorming; op dit moment (halverwege 2017) zijn er in Nederlands zo’n 2,3 miljoen Netflix abonnementen. Dit betekent één op de drie huishoudens. Vergelijk internet om maandelijkse de meest aantrekkelijke prijs te betalen in combinatie met de hoogste internetsnelheid.

Verdwijnen zal het nooit

Natuurlijk zal het televisie kijken nooit verdwijnen, maar wellicht de manier waarop zal verschuiven. Steeds meer adverteerders richten zich op mobiele en internet advertenties, maar ouderen zullen over het algemeen nog ‘gewoon’ de tv aanzetten om bijvoorbeeld het nieuws te kijken. Het vinden van de juiste tv en internet aanbieder kan eenvoudig via het internet. Middels openbare vergelijkers wordt de zoektocht eenvoudig gemaakt voor de consument.