Twinkle | Digital Commerce

Jumbo introduceert spraakbesturing in app

2017-09-06
19481096
  • 1:12

Jumbo laat zijn klanten vanaf nu boodschappenlijstjes samenstellen via spraakbesturing in de mobiele applicatie. De nieuwe functie is per eind september voor duizend gebruikers in een pilot beschikbaar.

Voorlopig kunnen alleen consumenten met een iPhone gebruik maken van het spraakgestuurde boodschappenlijstje, dat onder meer aangestuurd wordt door Apples spraakassistent Siri. Een 'speciale techniek' filtert daarnaast data uit de commando's, die de supermarkt zelf kan gebruiken. 'Dankzij deze gouden combinatie van technologieën kan Jumbo in de toekomst nog beter inspelen op de behoeften van de gebruiker', aldus de Brabantse retailer.

Vernieuwde app

Directeur online Roy van Keulen kondigt alvast uitbreiding aan: 'Mogelijk voegen we nog features toe, want het boodschappenlijstje is nog maar het begin.' De Jumbo-app, die de supermarkt een jaar geleden vernieuwde, had al een scanfunctie waarmee klanten producten op een snelkeuzelijstje kunnen plaatsen. Uit de koker van Jumbo kunnen we op termijn nog meer technische snufjes verwachten: de super liet bij de presentatie van recente omzetcijfers weten een Tech Campus op te richten, waar meer dan tweehonderd specialisten nieuwe tools ontwikkelen.

Boodschappen inspreken

Ondertussen werkt concurrent Albert Heijn aan slimme koelkastmagneet Hiku, die ook spraakcommando's omzet in boodschappenlijstjes. Daarnaast lanceerde de supermarkt vandaag een Allerhande-chatbot in Facebook Messenger, waarmee consumenten kunnen overleggen wat er 's avonds op tafel gezet wordt.