Zalando zet in op start-ups met de lancering van het nieuwe partnerprogramma ‘Build’. De moderetailer biedt met name jonge ondernemingen die innoveren op technologisch gebied een plek op zijn platform, zodat het met externe inzichten zijn klantervaring kan verbeteren.’
Met oplossingen van start-ups op het gebied van bijvoorbeeld sizing & fitting, styles & outfits en inspirational content wil Zalando de winkelervaring van de klant personaliseren. ‘Build’ betekent de ‘next evolutionary step’ voor het bedrijf, prijst Benjamin Wörner het nieuwe partnerprogramma.
‘Negen jaar geleden startte Zalando als online retailer, nu zijn we uitgegroeid tot een platform’, zegt Wörner tegen Twinkle. ‘We kunnen de klantervaring verbeteren door alle verschillende lagen in de customer journey te verbinden met externe technologieën. Zalando ontwikkelt al lange tijd allerlei zaken in eigen huis. We hebben toegang tot heel Europa, maar de culturele verschillen en die tussen klantverwachtingen zijn erg groot. We hebben nog veel meer ervaring nodig, er zijn zulke mooie oplossingen in het veld. We bieden retailers daarom de verbinding met ons platform aan.’
Partners gezocht
De Israelische start-up Bllush is het eerste bedrijf dat als partner toetreedt bij Build. ‘Veel mensen kennen het probleem van online een spijkerbroek uitzoeken: gaat het wel passen? Bllush biedt een tool waarmee klanten een perfect passende spijkerbroek kunnen uitzoeken. Je kunt er modellen mee vergelijken: hier wat losser, daar wat wijder.’ Ook in ons land is Zalando op zoek naar mogelijke partners. ‘Momenteel spreken we met allerlei Nederlandse start-ups, maar het is nog te vroeg om live te gaan met één van hen.’
Niet alleen start-ups
De eisen zijn niet vastomlijnd, verklaart Wörner. ‘Het gaat niet strikt om start-ups: we zijn om zoek naar tech providers en concentreren ons op startende bedrijven, maar sluiten een partij niet direct uit als die bijvoorbeeld al wat langer actief is of op basis van grootte.’
‘Table changing’
‘Build’ sluit naadloos aan op het ‘megalokaal relevante’ Zalando, vindt Wörner. ‘Denk bijvoorbeeld aan een partner die inspirerende content produceert voor de Nederlandse markt, die verbinding heeft met het lokale retaillandschap.’ Sinds een jaar verwelkomt Zalando kleine zelfstandige ondernemers op zijn platform en verkoopt kleding en schoenen voor hen; ook verzorgt de Duitse moderetailer fulfilment voor externe partijen, sinds juni ook voor Nederlandse shops.
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Zalando lanceert partnerprogramma Build
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.