Twinkle | Digital Commerce

C&A over vernieuwde webshop: 'Conversie zal toenemen'

2017-09-13
1000562
  • 1:38

C&A stak kortgeleden zijn website in het nieuw. Daarbij ontwikkelde het bedrijf enkele nieuwe functionaliteiten en een responsive design. Twinkle vroeg C&A naar verwachtingen van en opgedane lessen bij de ontwikkeling van de nieuwe webwinkel.

De voormalige C&A-site was toe aan een update: er was onder meer behoefte aan responsiveness, zo concludeerde ook Twinkle-mysteryshopper Jurgen Nijhuis gedurende de laatste dagen van de oude site. Die kwam er, naast een aantal andere updates. 'De focus lag tijdens de ontwikkeling van de nieuwe site op look and feel en user experience. Daardoor zal ook de conversie toenemen’, vertelt een ontwikkelaar van de C&A-site aan Twinkle. ‘De nieuwe website is ook een brand amplifier, die de brand relaunch van C&A representeert.’ 

Nieuwe uitstraling

De voornaamste reden voor het redesign was de transformatie naar een cloud-based website, die nodig was voor het verbeteren van gepersonaliseerde applicaties. 'Voor die doelstelling moesten we diep in de software duiken, dus dat was een mooie gelegenheid voor een complete herlancering inclusief het overschakelen naar een responsive site. Tegelijkertijd konden we de nieuwe uitstraling van het C&A-merk implementeren in lay-outs en ontwerp.’

Functionaliteiten

De herziene website telt een aantal nieuwe functionaliteiten. ‘Een eigen account, nieuwe en geoptimaliseerde filters, een verbeterde checkout flow, een nieuwe inspiratieomgeving en een mega dropdown navigation’, aldus C&A. Daarmee werkt de retailer aan zijn doelstelling over vier jaar het online aandeel verviervoudigd te zien.

Lessen

De website werd ontwikkeld door een intern Customer User Experience-team in samenwerking met externe bedrijven. ‘Dit is het eerste C&A-project gebaseerd op de agile methode Scrum. Naast het project zelf moesten we dus een nieuwe methodologie introduceren. We leerden tijdens de ontwikkeling van de site dat het verstandig is zo vroeg mogelijk te starten met testen, en realiseerden dat het lanceren van een nieuw Frontend, Backend en een PIM-systeem tegelijk een hoge complexiteit oplevert, waardoor het integreren van cross-functionele communicatie belangrijk is.’