Twinkle | Digital Commerce

‘Opmars online boodschappen gestuit’

2017-11-08
1091613
  • 1:40

Het overgrote deel van de Nederlanders (91,1 procent) doet de boodschappen alleen in het fysieke kanaal. Een half procent koopt alles op internet, 8,4 procent winkelt zowel online als offline. Naar bestedingen ligt het online marktaandeel nu op 4,1 procent, minder dan vorig jaar.

Dat blijkt althans uit een nieuw consumentenonderzoek van Deloitte, waar afgelopen juni 2.250 Nederlanders input voor leverden. Accountant annex adviseur Bas Smeets presenteerde gisterenmiddag de resultaten op het kantoor van de consultant in Utrecht.

Meer aankopen

Opgeteld doet 8,9 procent van de consumenten dus wel eens boodschappen online, vorig jaar was dit nog 12 procent volgens Deloitte (pdf). De aankoopfrequentie van de online koopgroep groeide in een jaar tijd wel flink, van 2,3 per maand naar 2,9 per maand. Webshoppers deden dus vaker boodschappen online, waarbij ze per keer wel iets minder besteden: het bonbedrag daalde van 66,76 euro vorig jaar naar 64,56 euro dit jaar.

Trendbreuk

Het leeuwendeel van de mensen die online boodschappen doen gaat dus ook naar een fysieke supermarkt. Het totale online marktaandeel op de boodschappenmarkt ligt dientengevolge lager dan het percentage webshoppers: op 4,1 procent. Vorig jaar besteedden Nederlanders van iedere 100 euro aan boodschappen nog 4,80 euro online, precies de helft meer dan in 2015 (3,20 euro). In 2014 ging het om 2,10 euro per 100 euro boodschappen, in 2013 nog maar om 70 cent. Afgaande op de nieuwe cijfers van Deloitte is dus sprake van een trendbreuk.

Betalen voor levering

Gevraagd naar ruimte voor verbetering van het online koopproces, wijzen ervaringsdeskundige respondenten allereerst op de kosten: 78 procent van hen zegt niet bereid te zijn te betalen voor afhalen, 42 procent weigert dat voor bezorging. De webshoppers die wel wil betalen voor levering aan huis, zijn gemiddeld bereid daar 3,75 euro voor te betalen.

Waarom niet?

De nabijheid van een supermarkt, de winkelbeleving en de tastbaarheid van producten worden door andere respondenten genoemd als de belangrijkste redenen om niet online te kopen.

NB de verschillende onderzoeken op dit terrein spreken elkaar niet zelden tegen. Zo rapporteerde GfK onlangs dat Nederlandse consumenten een steeds groter deel van hun supermarktbestedingen online doen.