Meer en meer verwachten consumenten producten binnen afzienbare tijd in huis, voor een schappelijke prijs. On demand delivery wordt een steeds groter goed, constateert foodora-country manager Vincent Hosman. Als retailer moet je de kostprijs daarvoor zien te drukken met behulp van nieuwe technologieën, het inzetten van je bezorgnetwerk voor andere producten en het gebruikmaken van winkels als mini-warehouses.
Dat adviseerde Hosman in zijn keynote tijdens het Retail and Brands Festival. Hoewel foodora nog geen concrete plannen op dat gebied heeft, sluit de country manager niet uit dat het bedrijf op termijn zijn netwerk van roze fietsers inzet voor andere doeleinden dan maaltijdbezorging, zo vertelt Hosman tegen Twinkle. ‘Wij noteren 986 procent groei, hebben meer dan 1000 bezorgers in dienst en bezorgen voor meer dan 750 restaurants. We horen dat restaurants dertig procent meer omzet draaien dankzij onze bezorgdienst. We groeien nu zo hard dat we de implementatie van nieuwe technieken voor onze fietsers op dit moment niet aan zouden kunnen, maar het zijn interessante gedachtes, waarmee we het retaillandschap kunnen veranderen.’ Wat foodora dit jaar wél realiseerde, was een gps-tracking systeem voor bezorgers. ‘Consumenten bestellen pas als ze al honger hebben en willen dus niet lang wachten op hun bestelling. Met een gps-tracking weet je precies wanneer je je order krijgt.’
Snel en gemakkelijk
Hosman constateert een maatschappelijke verandering naar on demand services, waardoor het nodig is het retaillandschap te laten evolueren: ‘Eerder werden veel bestellingen niet gedaan op een platform, mensen bellen of lopen langs restaurants of bezochten substituten zoals de supermarkt. Tegenwoordig moet steeds meer on demand bezorgd worden, snel, convenient. Mensen doen steeds minder zelf, maar kiezen oplossingen. Je ziet het ook bij Coolblue of bol.com: orders die ’s ochtends besteld worden, moeten nog diezelfde dag in huis kunnen zijn, straks wordt dat een half uur. Steeds meer mensen zijn bereid daarvoor te betalen.’
Fysieke winkels als dc
Binnen een halfuur leveren vanuit distributiecentra vanuit bijvoorbeeld Zwolle of het zuiden van het land wordt lastig en is vervuilend voor steden. Sluit samenwerkingen met fysieke winkels die hun omzet zien teruglopen, adviseert Hosman. ‘Daar ligt voorraad, daar kun je je producten opslaan en vandaan halen. Zo maak je on demand korte ritjes mogelijk. Maak gebruik van locaties die er al zijn! Het is een vrij concept dat niet veel getest is, de eerste pilots zijn opgestart om dergelijke locaties te gebruiken.’
Meer mogelijkheden
Om aan die vraag te kunnen voldoen, is innovatie op technisch gebied nodig, betoogt de country manager. ‘De fietser is voor ons het duurste vervoersmiddel, en dus voor minder mensen bereikbaar. Als we on demand delivery bereikbaar willen maken, moeten we ervoor zorgen dat het kostencomponent per order omlaag gaat. ‘We hebben een netwerk van fietsers in de stad en kunnen dat netwerk ook inzetten om andere producten rond te brengen. Veel producten zijn daarvoor geschikt: alcohol, bloemen, elektrische producten: als het maar niet te groot is en een fietser het mee kan nemen. UberRush zet in de Verenigde Staten zijn netwerk ook al in voor on demand delivery.’
Concurreren
De maaltijdbezorgmarkt verandert snel door de aangescherpte eisen van de consument en de daardoor ontstane druk op innovatie. ‘Op een markt met disruptie ontstaat tractie, daar komen nieuwe spelers op af. Bijvoorbeeld Deliveroo en Uber. Thuisbezorgd.nl verklaarde altijd geen markt te zien in bezorging, maar bouwt ondertussen toch zijn eigen vloot op, om maaltijden van restaurants beter te kunnen bezorgen. Wij richten ons meer op premium restaurants en vinden het belangrijk om die toegankelijker te maken voor iedereen.’ Deze maand vernieuwde foodora zijn website en timmert ondertussen hard aan de weg. ‘Ons innovation team kijkt hoe we hulpmiddelen kunnen optimaliseren in de toekomst. Waar is de consument naar op zoek en hoe past dat het beste binnen zijn manier van leven?’
Er is op dit moment 0 keer gereageerd op:
Foodora: 'Gebruik fysieke winkels als mini-dc's'
Je kunt niet meer reageren op dit artikel.