Twinkle | Digital Commerce

Beslist.nl introduceert Winkelwagen-model bij speelgoed

2017-08-29
30001688
  • 1:59

Beslist.nl maakt bekend zijn Winkelwagen-model te introduceren in de categorie Speelgoed. Vanaf morgen zijn alle artikelen in die categorie in de nieuw ontworpen omgeving zichtbaar. Voor webwinkeliers houdt dat in dat voor het eerst duidelijk onderscheid wordt gemaakt tussen 'cpc-shops' en aanbieders binnen het Winkelwagen-model.

'Er is een winkelomgeving gecreëerd waar de content en het gebruiksgemak centraal staan', meldt de vergelijkingssite. 'Met deze ontwikkelingen komt de overgang naar een online winkelcentrum steeds dichterbij.' Consumenten kunnen orders voor speelgoed vanaf nu direct bij Beslist.nl plaatsen, waarna het bedrijf ze doorstuurt naar de betreffende webwinkel.

Meer productinformatie bij Winkelwagen

Producten zijn groter afgebeeld en er verschijnt meer product- en bestelinformatie: zo kunnen consumenten bijvoorbeeld direct levertijden zien bij zogenaamde Winkelwagen-shops. Een klik daarop toont een 'uitgebreide productdetailpagina'. Webwinkeliers die het cpc-model aanhangen, zullen in een advertentiemodel getoond worden.

Overgang

Beslist.nl startte een kleine vier jaar geleden met de gefaseerde uitrol van zijn Winkelwagen-model. In de overgang naar dat nieuwe verdienmodel wil de vergelijker helemaal af van klikvergoedingen (cpc) en alleen nog verkoopcommissie (cps) innen van klanten. Onlangs kondigde Beslist.nl aan het gratis startersaccount te schrappen, dat niet langer past in het nieuwe cps-model.

Opspraak

De introductie van het Winkelwagen-model valt niet bij iedereen in goede aarde; het cps-model raakte in opspraak door protesten van diverse webwinkels. Bij hen klinkt onvrede over de gepresenteerde commissiepercentages, die ook over verzendkosten betaald moeten worden. In het verleden kreeg Beslist.nl het met enkele grote spelers als bol.com, wehkamp, Coolblue en fonQ aan de stok door zijn voorstel over de plaatsing van een conversiepixel, waarmee de vergelijkingssite inzicht zou krijgen in alle orders van aangesloten webwinkels.

Positieve reacties

In een reactie aan Twinkle benadrukt Beslist.nl de vernieuwing in het huidige model: ‘Om verwarring te voorkomen; beslist.nl heeft al lang geleden afscheid genomen van het oude CPS-model (met de conversiepixel). Bij het Winkelwagenmodel betaalt de shop een commissie over de betaalde orders die via beslist.nl binnenkomen. Op dit model zijn de reacties overwegend positief, daarom kunnen we deze stap maken. Dat de commissie over het bedrag inclusief de verzendkosten is, is omdat iedere webshop zijn eigen opbouw in kosten maakt. Er zijn webshops die de verzendkosten in de prijs opnemen en anderen die de productprijs laag houden en veel verzendkosten rekenen: door commissie te berekenen over de totaalprijs (inclusief verzendkosten) houden we de commissiepercentages voor alle shops gelijk.’